Vlaky súkromnej spoločnosti RegioJet premávajú na trati Bratislava - Komárno už vyše 12 mesiacov a za ten čas prepravili 1,5 milióna cestujúcich. To je o dvojnásobok viac, ako za čias prevádzkovania trate Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK). Súkromník by chcel svoje služby na Slovensku rozšíriť, za atraktívny región považuje okolie Nitry a Prievidze. Čaká však na podnet od ministerstva dopravy. To si dalo podmienku, že záujemcovia nebudú žiadať dotáciu od štátu.
RegioJet odštartoval svoje služby na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno 4. marca 2012. Nízkopodlažný žltý vlak priniesol ľuďom komfortnejšie cestovanie s klimatizáciou, čistejšie priestory či wifi zdarma. Každý deň vypravia na zhruba 100-kilometrovej trati 25 vlakov v oboch smeroch. „Denne vlakom cestuje 5-tisíc Slovákov,“ informoval hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj, podľa ktorého odbremenili cesty na trase do Bratislavy o 1 000 áut denne. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu je však spoločnosť RegioJet na trati Bratislava - Komárno dotovaná štátom viac, ako bola ZSSK. „Je to rozhodnutie Jána Figeľa. Kým ZSSK dostávala od štátu 4,74 milióna eur, RegioJet dostáva 6,98 milióna eur,“ uviedol Kóňa. „Tieto peniaze chýbajú na iných tratiach,“ dodal.
Hovorca súkromného dopravcu tvrdí, že naopak znížili náklady štátu spojené s prepravou cestujúcich na tejto trati. Za rok totiž prepravili raz toľko osôb ako predtým. „V prepočte na jedného cestujúceho bola výška štátnej dotácie nižšia o 1,74 eura, čo predstavuje zníženie nákladov o 27 percent v porovnaní s predchádzajúcim dopravcom,“ vysvetlil Aleš Ondrůj. Spoločnosť na Slovensku prevádzkuje aj IC vlaky na trati Praha - Kysucké Nové Mesto - Čadca - Žilina, pričom už rieši obchodné podmienky na predĺženie trasy až po Košice. Má záujem aj o rozšírenie služieb v osobnej preprave v okolí Nitry a Prievidze „Ak ministerstvo vyhlási ďalšiu súťaž, určite sa zapojíme,“ dodal Ondrůj.
Podľa ministerstva má ktorýkoľvek záujemca o prevádzkovanie vlakovej dopravy tam, kde dnes nepremáva, u nich dvere otvorené. Podmienkou je, že nebude žiadať dotáciu od štátu. V súčasnosti ministerstvo reorganizuje vlakovú dopravu. „Cieľom je zosúladiť vlakovú a autobusovú dopravu tak, aby si navzájom nekonkurovali, lebo obe sú dotované z peňaženiek občanov,“ uzavrel Kóňa.Cestovné na trati Bratislava - Komárno Základný lístok: 4,50 €
V akciové dni: 2,55 €
Cez víkendy a mimo špičky: 2,41 €
Základný lístok študenti a deti: 2,62 €
Cestujúci na trati Bratislava - Komárno: Je to rýchle a pohodlnéMaroš Starec (23), Košice, študent
"Išiel som ním včera po prvý raz, no naplnil moje očakávania. Vlak bol tichý, využil som aj wifi. Uvítal by som, keby rozšírili služby až po Košice."
Michal Miškuf (23), Banská Bystrica, študent
"Pravidelne týmto vlakom cestujem a som s ním veľmi spokojný. Je to komfortné cestovanie, mohli by premávať aj na iných tratiach."
Filip Plško (22), Banská Bystrica, študent
"Cestujem spojom pravidelne a oceňujem, že vlak je rýchly a pohodlný. Zdá sa mi však, že má v jednotlivých staniciach dlhšie zastávky."
Kitti Baranayová (22), Komárno, študentka
"Každý deň chodím do Bratislavy. Páči sa mi, že nemá klasické kupé, v ktorých by som sa večer sama bála. Niekedy je však málo miesta, najmä v pondelok ráno."
Barbara Majerová (22), Bodza, študentka
"Teší ma, že stojí aj v mojej dedinke Bodza pri Veľkom Mederi. Trochu mi však prekáža vždy silno zapnutá klíma, býva mi tam totiž zima."