Doterajšie čísla z čakárne zatiaľ podľa Národného centra zdravotníckych informácií (NCZI) hovoria o tom, že pri optimistických odhadoch sa nám podarí podať vakcínu proti COVID-19 maximálne 50 % populácie, čo však nie je dostatočné. V súčasnosti prvú dávku dostalo cez 1,1 milióna ľudí, no cieľ je dostať k vakcíne ďalšie dva milióny. Pristúpi Slovensko, podobne ako iné krajiny, k zvýhodňovaniu tých, ktorí sa nechajú zaočkovať, v podobe rôznych benefitov?
Tretí riaditeľ za dva mesiace. V utorok sa z postu šéfa NCZI porúčal aj dočasný šéf Robert Suja. K výmene prišlo deň po jeho tlačovke, kde kritizoval, že centrum nedostalo peniaze od štátu, hoci na testovanie išlo viac ako 400 miliónov eur, či bránil centrum po prideľovaní termínov očkovania 16- a 17-ročným. Hovoril aj o nízkom záujme o očkovanie a že ak sa niečo nezmení, tak o 3 až 4 týždne môžeme zatvárať vakcinačné centrá. V čakárni je podľa neho v súčasnosti zhruba 250-tisíc ľudí.
Jeho subjektívny odhad bol, že miera zaočkovania na Slovensku dosiahne ledva 38 percent. „To je realistický odhad. Ten optimistický pohľad predpokladá, že miera registrácie bude 50-tisíc ľudí týždenne, tak v auguste by sme mohli dosiahnuť úroveň 48 percent, čo stále nie je ani kritická masa,“ povedal Suja, ktorého v kresle vystriedal Pavol Capek. Na dosiahnutie kolektívnej imunity si štát stanovil zaočkovanie na 70 % dospelej populácie.
Ako to budú riešiť
Podľa odborníkov sú za nezáujmom Slovákov očkovať sa dva faktory. Prvým je slabá informačná kampaň, ktorá nebola cielená na konkrétne skupiny. „Inak sa správa človek v meste, inak na vidieku, inak treba presviedčať seniora, inak človeka, ktorý je v mladšej vekovej skupine, zacielenie kampane musí byť veľmi individuálne,“ myslí si infektológ Pavol Jarčuška.
Ministerstvo zdravotníctva začína začiatkom mája 1. fázu novej kampane, ktorá potrvá do konca júna. „Počas celého mesiaca máj budú seniori pri vyplácaní starobných dôchodkov dostávať informačný leták o očkovaní. V komerčných rozhlasových staniciach bude prebiehať rozhlasová kampaň Zaočkuj babku, ako aj vedecké odporúčania o očkovaní,“ sľubuje hovorkyňa rezortu Zuzana Eliášová s tým, že pribudnú spoty vo všetkých médiách.
Druhým problémom je, že ľudia si nemôžu v súčasnosti vakcíny vyberať, a hoci by sa radi očkovali napríklad Pfizerom alebo Modernou, nie je to možné. „Do budúcna to nevylučujeme, v tejto chvíli však nie,“ vysvetlila Eliášová. Novinkou ale je, že očkovať sa môžu ľudia už 14 dní po prekonaní covidu. Doteraz sa mohli prihlásiť navakcínu až tri mesiace po prekonaní.
Výhody pre zaočkovaných
V okolitých krajinách už zaočkovaní pociťujú benefity toho, že sa dali zaočkovať. Napríklad v Maďarsku majú už od soboty držitelia tamojších covid pasov ako jediní prístup do množstva prevádzok, ktoré boli doteraz zatvorené, alebo fungovali v obmedzenom režime.
Otvárajú sa pre nich kiná, divadlá, knižnice, múzeá, plavárne, fitnescentrá, ale aj športové štadióny a tiež interiéry kaviarní či reštaurácií. Podobné imunitné preukazy plánuje zaviesť aj Rakúsko. Platiť by mali začať najneskôr od 19. mája. Podmienkou je, aby mal človek buď doklad o vakcinácii, alebo negatívny test, alebo prekonal COVID-19 v posledných mesiacoch. O podobnom scenári sa u nás zatiaľ iba šušká a konkrétne riešenia sú v nedohľadne.
„Diskutujeme o riešeniach. Budeme v predstihu následne informovať,“ uviedla Eliášová. Už v súčasnosti však Slovensko zvýhodňuje zaočkovaných ľudí. Tí, ktorí majú štyri týždne od prvej dávky AstraZenecy, alebo dva týždne po druhej dávke Pfizer/BioNTech či Moderne, sa nemusia testovať a majú výnimky zo zákazu vychádzania do práce, obchodov či reštaurácií.
Kedy budú covid pasy
Zaočkovaní by mali mať výhody aj pri cestovaní do zahraničia. Jednotnú podobu covid pasov pre celú EÚ už schválili europoslanci. Zaviesť ich však musia členské štáty, ktoré by rozhodnutie mali prijať ešte pred začiatkom hlavnej časti letnej turistickej sezóny, zrejme do polovice júna. Vladimír Krčméry vyzdvihuje výhody systému očkovacích preukazov a ponúka aj paralely z nedávnej histórie.
„Musím konštatovať, že systém takzvaných medzinárodných očkovacích preukazov sa výrazne osvedčil v eliminácii troch epidémií za posledných 10 rokov,“ povedal pre Nový Čas známy odborník na tropickú medicínu. EÚ odporúča, aby priepustkou na cestu do zahraničia boli vakcíny schválené našou Európskou liekovou agentúrou. V prípade neschválených vakcín, ako je napríklad Sputnik V, si to budú určovať štáty jednotlivo samy.
Nejde o diskrimináciu
Peter Kresák, ústavný právnik
- Za predpokladu, že na Slovensku reálne bude dostupné očkovanie proti covidu vakcínou registrovanou pre územie EÚ pre každého, kto sa dobrovoľne rozhodne dať sa zaočkovať, nevidím vo vydávaní takzvaných covid pasov, ktoré poskytnú takto zaočkovaným osobám určité výhody, žiadnu diskrimináciu voči osobám, ktoré sa tak dobrovoľne nerozhodnú a nepodstúpia túto vakcináciu.
Osobitné riešenie sa však bude musieť prijať pre osoby, ktoré o takéto očkovanie prejavili záujem, no nemožno ich zaočkovať na základe iných skutočností, napríklad kvôli veku, zdravotnému stavu a podobne. Na rozdiel od osôb odmietajúcich vakcináciu, by takéto osoby v žiadnom prípade nemali byť znevýhodnené voči držiteľom takzvaného covid pasu.
S QR kódom až na kraj kontinentu
Európsky covid pas, alebo takzvaný digitálny zelený certifikát, má platiť vo všetkých členských krajinách EÚ pre ľudí, ktorí spĺňajú aspoň jednu z nasledovných podmienok: Bolo u nich ukončené očkovanie, majú negatívny PCR alebo antigénový test nie starší ako aktuálne stanovený počet dní, prípadne prekonali koronavírus a majú laboratórne potvrdené, že majú v tele protilátky proti tomuto ochoreniu.
Vydávať ich majú poverené inštitúcie v jednotlivých členských krajinách, napríklad nemocnice či testovacie centrá. Pre držiteľa certifikátu, bez ohľadu na to, z ktorej krajiny EÚ pochádza, budú v každej členskej krajine platiť rovnaké úľavy z pandemických reštrikcií, aké platia pre občanov danej krajiny vlastniacich covid pas. Súčasťou certifikátu bude QR kód, ktorý bude obsahovať meno a dátum narodenia jeho držiteľa, dátum vydania certifikátu a tiež relevantné informácie týkajúce sa očkovania, testovania či prekonania koronavírusu.
Treba priniesť viac akcie
František Skokan, psychológ
- Existujú tu rôzne informácie, ktoré sú navzájom diametrálne odlišné, a ľudia sú z toho v neistote a nie sú presvedčení. Pri ľudskom správaní neplatí základný zákon fyziky akcia – reakcia. Niekedy musíme spraviť viac akcií, aby sa zmenila reakcia. Takže skôr treba trpezlivo presviedčať o tom, čo to očkovanie prináša. A nečakať, že sa zo dňa na deň všetci rozhodnú a skočia po tom. Keď sa dieťa hádže o zem, tak ho netreba dvíhať, ani ho biť na tej zemi. Treba ho nechať chvíľu tak a počkať, kým ho to prejde. Aj pri týchto ľuďoch je to určitým spôsobom také hádzanie sa o zem. Musia to najprv spracovať cez tú emočnú zložku. Akceptujme to, že niektorí aktuálne nie sú rozhodnutí, nič viac.
Súčasná kampaň je hádzanie hrachu o stenu
Michal Ruttkay, marketingový odborník
- Kampaň neexistuje, bola zrejme zle definovaná, neboli určené cieľové skupiny. Ministerstvo malo urobiť výberové konanie na agetúry a od novembra či decembra začať s kampaňou. To, čo doteraz prebiehalo, to celebritné presviedčanie, že ja som profesor a epidemiológ, tak vás presvedčím, že je to dobrá vec, to bolo hádzanie hrachu o stenu. To vlastne iba ľuďom, ktorí už boli presvedčení, že sa chcú očkovať, hovorilo o tom, že áno, sme tu a už to beží. Ale my sme mali presviedčať tých, ktorí nechcú, ktorí majú argumenty proti tomu. Vhodných kanálov k seniorom je niekoľko, najlepším je, samozrejme, rodina, v DSS sú pre dôchodcov autoritou zase tí, ktorí sa o nich starajú. Pomôcť môže aj výzva starostu cez verejný rozhlas či letákové akcie. Mladšej vekovej skupine v podstate stačilo veľmi málo – akýsi typ takých malých pretekov o to, kto bude prvý. Minimálne vo veľkých mestách sa zrazu stalo to, že kto je zaočkovaný, je úspešnejší, akoby dokázal vyhrať preteky. Išiel by som určite aj cestou vypĺňania túžob a dal by som ľuďom možnosť výberu vakcíny.