Stíhačku MiG-15 bis prepravoval zavesenú na lanách vrtuľník Mi-8 do 50 km vzdialeného hangáru leteckej opravovne v Trenčíne, kde ho čaká kompletná rekonštrukcia. Po 50 rokoch tak bojový veterán z čias studenej vojny absolvoval polhodinový let vo vzduchu.
Pohľad, aký sa bežne nevidí, si mohli vychutnať nielen zamestnanci jedného z najstarších letísk na Slovensku, vojenského múzea, ale aj obyvatelia kúpeľného mesta či okolitých dedín. Nad ich hlavami sa dopoludnia v netradičnej polohe vzniesol 64-ročný stroj, ktorý bol kedysi postrachom západných imperialistov. K lanám vrtuľníka stíhačku o deviatej ráno priviazala trojčlenná partia prepravcov.
„Došlo k prevozu MiG-15 bis z Vojenského historického múzea Piešťany leteckou cestou. Exponát múzea bude ošetrovaný v Leteckých opravovniach v Trenčíne. Prevoz je úplne unikátny, tento exponát bude ako prvý prevážaný s pomocou vrtuľníka. Rekonštruovať sa budú ešte ďalšie tri kusy,“ prezradil Jerguš Váry z múzea v Piešťanoch. „Prepraviť lietadlo ako náklad pod vrtuľníkom, nie je jednoduché,“ doplnil Váry s tým, že lietadlo nemalo motor ani vybavenia kokpitu. Aj po tejto odtučňovacej kúre vážilo odstrojené necelé 2 tony.
„V Leteckých opravovniach sa opraví jeho povrch, aby ho bolo možné vystavovať v interiérovej expozícii múzea v Piešťanoch,“ dodal s tým, že stroj doviezli v roku 2017 z Veľkého Zálužia (okr. Nitra), kde z neho spravili pamätník a neskôr ho získalo múzeum v Piešťanoch.
„MiG-15 bis s výrobným číslom 62 39 14 slúžil od roku 1957 do roku 1973. Tvoril spolu s ostatnými hlavný typ stíhacích lietadiel v bývalom Československu,“ uzavrel Váry. Ide o najpočetnejší typ v celej histórii československého letectva. V rokoch 1951 až 1983 sme používali 1 384 strojov všetkýh verzií. Preprava tohto exemplára nebola vôbec lacná. Za 10 minút vo vzduchu dali 300 eur, pričom let do Trenčína zabral 30 minút, takže prevoz vyšiel takmer na tisícku.