Obyvateľov obcí Vojka nad Dunajom a Kyselica (okr. Dunajská Streda), ale aj mnohých majiteľov chát v okolitých obciach by potešilo, keby ich cez Dunaj vozila úplne nová kompa. Dokonca už podľa našich informácií boli svedkami toho, ako sa posádka pôvodnej kompy zaúčala v jej riadení. Nové plavidlo však zatiaľ stále trčí v bratislavskom prístave.
Nová kompa je zakúpená, predtým sa konalo aj verejné obstarávanie, posádka je zaučená, plavidlo však stále nepremáva. K situácii sme preto oslovili kompetentných, teda Slovenský vodohospodársky podnik (SVP), ktorý nás odkázal na Vodohospodársku výstavbu (VV).
„Čo sa týka novej kompy, vaše otázky postupujeme odboru komunikácie Ministerstva životného prostredia (MŽP) SR, ktorý vám poskytne k tejto téme relevantné informácie,“ uviedli z kancelárie generálneho riaditeľa VV.
Čo na to ministerstvo
„Kauzu využívania súkromnej kompy na Dunaji medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica zdedilo MŽP po predchádzajúcich vládach,“ uviedla Monika Szabó z odboru komunikácie MŽP SR. Ako doplnila, prevádzku kompy, ktorá sa v súčasnosti využíva na Dunaji, zabezpečuje Vodohospodárska výstavba, ktorá v roku 2019 vypísala verejné obstarávanie na zabezpečenie prepravy medzi uvedenými obcami.
„Verejné obstarávanie neskôr Vodohospodárska výstavba zrušila, pretože sa do súťaže prihlásil iba jediný uchádzač, Slovenský vodohospodársky podnik, a to s vyššou ponukou, ako bola predpokladaná hodnota zákazky,“ vysvetlila s tým, že pre MŽP je dôležité nájsť najhospodárnejšie riešenie, preto skúma možnosti ďalšieho postupu vo veci verejného obstarávania.
Ako doplnila, vodnú prepravu na Dunaji medzi obcami Vojka nad Dunajom a Kyselica v súčasnosti zabezpečuje Vodohospodárska výstavba na základe zmluvy uzatvorenej s prepravcom, spoločnosťou Ponton City dňa 26. 6. 2015. Nové plavidlo, ktoré obstaral Slovenský vodohospodársky podnik, sa momentálne nevyužíva.
„Zároveň sa MŽP obrátilo na vedenie Slovenského vodohospodárskeho podniku, aby vypracovalo čo najvýhodnejšie riešenie využitia plavidla na Dunaji,“ uzavrela Szabó. Plavidlo zaobstaral Slovenský vodohospodársky podnik za 2 316 500 eur bez DPH. „Plavidlo náš podnik zakúpil pre plavbu v danom úseku. Medzičasom však prevádzkovateľ zrušil súťaž a v súčasnosti plavidlo kotví v bratislavskom prístave,“ doplnil hovorca SVP Marián Bocák.
Nová kompa v číslach
typ pohonu: motory Pump–Jet 2x SPJ82RD
naraz prepraví: 18 osobných vozidiel
minimálna rýchlosť: 15 km/h
šírka kompy: 12,84 m
maximálny ponor: 1,2 m
nosnosť pri ponore: 75 ton