Tie budú súčasťou projektu revitalizácie Čiernohronskej doliny. Pred mesiacom vyrazili na dlhú trasu po cestách a vode až na Slovensko. Ak pôjde všetko dobre, v pondelok by mohli na dvoch lodiach priplávať do Bratislavy. Tam ich naložia na vlak a odvezú na Horehronie, kde budú v budúcnosti premávať. Paradoxom je, že práve preprava vozňov je najdrahšia.
Električky, ktoré roky premávali na severe Švajčiarska a ktoré m a j ú niečo cez 30 rokov, by mali v budúcnosti pomôcť rozvíjať ekologickú dopravu v regiónoch. Napríklad medzi Čiernym Balogom a Podbrezovou alebo na južnej strane Chopku. Z Waldenburskej železnice ich odviezli do nákladného prístavu v Bazileji a odtiaľ sa plavili až do nášho hlavného mesta. Najdrahšia položka je práve doprava, ktorá stojí 250-tisíc eur, čo je takmer trojnásobok ceny vozňov.
„Pevne verím, že to dotiahneme do úspešného konca. Musíme zabezpečiť dokončenie projektovej dokumentácie, schválenie týchto vozidiel pre prevádzku a začať s obnovou trate,“ uviedol Aleš Bílek, riaditeľ Čiernohronskej železnice. Dodal, že v pláne je elektrifikácia 17-kilometrového úseku z Čierneho Balogu do Podbrezovej. Parné rušne, ktoré doteraz na Horehroní vozili turistov, by mala doplniť pravidelná linka verejnej dopravy vďaka vozňom zo Švajčiarska.Projekt by mali dokončiť v roku 2025. Vyše storočná Čiernohronská železnica je svetovým unikátom. Kedysi slúžila na zvážanie dreva, prepravu ľudí, ale aj munície pre partizánov. Vozili sa po nej aj hrdinovia komédie Nevera po slovensky a fi lmu Pokoj v duši.