Riadiacich vozňov objednali 10 kusov a majú 49 miest. Motorových je 7 a majú 37 miest. Budú súčasťou projektu revitalizácie Čiernohronskej doliny.
Aleš Bílek, riaditeľ obľúbenej historickej železničke na Horehroní, prezradil, že ich Švajčiari oklamali! Vynovené električky viezli na dlhej ceste kamióny, lode aj vlaky a zatiaľ budú odstavené v trojkoľajovom depe, ktoré pre ne vybudovali na Čiernohronskej železnici v Hronci.
„Je to príjemný pocit, že sú už doma. Švajčiarom však musím vytknúť jednu vec. Oni nás oklamali. Kupovali sme staršie, ojazdené vozidlá a oni nám poslali nové,“ s úsmevom prezradil riaditeľ železničky Aleš Bílek s tým, že vozne sú napriek veku vo výbornom stave. Pod Alpami na mašinách vymenili okná, opravili a vyčalúnili sedadlá aj opierky. Rekonštrukciou prešiel kamerový systém aj klimatizácia. Pred odchodom ich vyumývali a vyčistili. Navyše im darovali aj rámy, vďaka ktorým s nimi môže žeriav manipulovať.
„V tak dobrom stave je máloktoré železničné vozidlo na Slovensku. Boli udržiavané,“ dodal s tým, že plánom je ich nasadiť do prevádzky aj na už existujúcej sieti Čiernohronskej železnice, ktorá bude za týmto účelom rekonštruovaná a elektrifikovaná, no najmä je v pláne aj výstavba novej trate až pod Chopok, čo má uľahčiť doprave práve pod týmto obľúbeným lyžiarskym strediskom v Nízkych Tatrách. Transport bol náročný a cesta dlhá.
„Všetko sa začalo 8. apríla, keď sme prvé vozne začali nakladať na špeciálne nízkopodlažné kamióny, ktoré ich previezli do prístavu v Bazileji. Tam museli čakať 10 dní, lebo bol zatvorený prieplav Rýn-Mohan-Dunaj. Posledné aprílové dni sa naložili do dvoch lodí. V jednej ich bolo 12 v druhej 5 a plavili sa spomínaným kanálom až do Bratislavy. Mohli absolvovať približne 2-tisíc kilometrov,“ uzavrel.