Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR ich preto plánuje dofinancovať. Pre TASR to uviedol odbor komunikácie rezortu dopravy.
Od konca minulého roka sa podľa MDV uskutočňovali rokovania s Ministerstvom financií (MF) SR s cieľom preukázania opodstatnenosti požiadavky rezortu dopravy na dofinancovanie týchto spoločností. Ministerstvo dopravy poukázalo na potreby oboch spoločností, ktoré sú výsledkom ich dlhoročného podfinancovania.
"Zároveň obidve spoločnosti v súčinnosti s ministerstvom dopravy a výstavby hľadali efektívne úsporné opatrenia, aby k takémuto krajnému scenáru nedošlo. Určité úspory boli už počas prvých mesiacov generované, tieto úspory ale nestačia na vykrytie rozdielu medzi potrebou zachovania prevádzky a schváleným rozpočtom na tento rok," priblížil rezort dopravy pre TASR.
Priestor na dodatočné financovanie železničných spoločností by sa mal vytvoriť novelou zákona o štátnom rozpočte na tento rok. Tá počíta s dofinancovaním ŽSR a ZSSK a úhradou straty za roky 2019 a 2020 v celkovej sume 353 miliónov eur. V tejto súvislosti sa očakáva prijatie memoranda medzi rezortmi financií a dopravy a oboma spoločnosťami, ktorého cieľom bude stanoviť podmienky, za akých dôjde k realizácii ich dofinancovania. Novela zákona, ktorú už schválila vláda, je v parlamente, kde budú poslanci rozhodovať, či ju prerokujú v tzv. zrýchlenom režime.
"Finančné prostriedky schválené vládou SR môžu byť poskytnuté až na základe nadobudnutia účinnosti predmetného zákona, a to na základe mechanizmu, ktorý si obidve ministerstvá aktuálne ešte spresňujú," ozrejmilo ministerstvo dopravy.