Ak čakáte na nejaké magické číslo, tak tu je: 2 sekundy. Približne toľko by mal byť rozostup medzi dvoma idúcimi vozidlami. Bezpečná jazda však nie je len o dodržiavaní odstupu.
ČÍTAJTE VIAC: Prečo sú Nemci lepší šoféri ako Slováci?
Koľko trvá zastaviť?
Z meraní pri testoch automobilov sa dozvieme, že z rýchlosti 100 km/h sa dá zastaviť aj na menej ako 35 metroch. Hovoríme však o nových autách s tip-top brzdami, novými a správne natlakovanými pneumatikami, skúsenými profesionálmi za volantom a suchom povrchu vozovky. A v neposlednom rade tiež o špecifických podmienkach merania, ktoré nepočítajú s reakčným časom vodiča.
1. Koncentrujte sa a dodržujte odstup
Bez ohľadu na terén, základným pravidlom je plne sa koncentrovať na jazdu. Teda netelefonovať, neposielať počas jazdy sms, či inak nerozptyľovať svoju pozornosť. Vodič by mal dodržiavať bezpečný odstup od vozidla pred ním, aby mal čas reagovať. Ide o prípady zmeny tempa jazdy vozidla pred ním, napr. zastavenie na svetelnej križovatke či pred priechodom pre chodcov.
2. Pozor na šmyk
Predísť aquaplaningu sa dá jazdou mimo vyjazdených koľají, v ktorých stojí voda. Ak je zaliata väčšia časť vozovky, treba sa snažiť znížiť rýchlosť a ideálne prejsť jednou stranou vozidla po nezaliatej časti vozovky. Stabilizačné systémy vozidla spravia zvyšok.
3. V zákrutách primeranou rýchlosťou
Pokiaľ ide o brzdenie v zákrutách, ideálne je už vojsť do zákruty primeranou rýchlosťou. Ak sa naskytne nepredvídateľná prekážka na vozovke, tak by vodič mal dokázať adekvátne reagovať. Na suchu je brzdenie bezpečné, no je dôležité, ako tade ideme.
4. Brzdenie pri jazde z kopca
Ideálne je brzdenie motorom. Šetrí sa tak brzdové obloženie. Šofér predíde prehriatiu bŕzd či brzdovej kvapaliny. Pri autách s manuálnou prevodovkou sa odporúča zaradenie nižšieho prevodového stupňa, pri automate zasa prepnúť na manuálne radenie.
5. Zmeny na nespevnenom povrchu
S autom treba opatrne jazdiť aj na nespevnenom povrchu, kde priľnavosť pneumatík všeobecne klesá, rýchlosť preto treba prispôsobiť danému povrchu tak, aby vozidlo bolo dobre a s prehľadom ovládateľné.