Najväčšia kultúrna inštitúcia totiž nemá dostatok financií, pretože rozpočet 16,79 milióna eur rozhodne na chod nestačí. Podľa nového generálneho riaditeľa Mateja Drličku (44) nebudú mať v júni ani na mzdy takmer 900 zamestnancov. A dokonca sa skloňuje slovo bankrot. Ako túto žalostnú situáciu šéf divadla vyrieši a čo si o tom myslia herecké hviezdy kultúrneho stánku?!
Drlička si pri vstupe na post generálneho riaditeľa uvedomoval vážnosť situácie. „Divadlo bolo dlho podfinancované. Táto inštitúcia má 900 zamestnancov, spravuje tri obrovské budovy, ktoré sú plné technológií, prestarnutých technológií,“ priznal ešte na začiatku šéfovania pre Nový Čas Drlička. Rozpočet na tento rok bol stanovený na 16,79 milióna eur. Generálny riaditeľ dnes celkom otvorene priznáva, že situácia je viac ako dramatická.
„Nielenže sa nedožijeme konca roka, ale nebudeme mať ani na mzdy už v júni, poťažmo v júli,“ povedal v rozhovore pre denník SME. Z celkového „finančného koláča“ dostane divadlo každý mesiac jednu dvanástinu. Obrovské problémy dokonca smerujú k tomu najhoršiemu. „Počas tých prvých mesiacov, keďže bola pandémia, sme mali väčšinu zamestnancov na prekážkach, tak sme dokázali vytvárať nejakú úsporu, v úvodzovkách. A dokázali sme fungovať, ale teraz, ako oživujeme divadlo, tak začíname smerovať do bankrotu,“ šokoval svojím vyjadrením Drlička.
So svojím tímom tak upozornil ešte v apríli ministerku kultúry Natáliu Milanovú na tento fakt. „Nielenže ten kontrakt je nedostatočný na bežné fungovanie do konca roka, on je vyslovene likvidačný. Teraz riešime nejaké rozpočtové opatrenie na to, aby vôbec mohlo fungovať divadlo do konca sezóny,“ hovorí otvorene šéf najväčšieho kultúrneho stánku. Zároveň pripravili rekonštrukciu rozpočtu. Podľa jeho slov by malo ísť o dofinancovanie o 6 miliónov eur k pôvodnému rozpočtu. Dohoda s ministerkou?
Okrem finančných problémov museli zatvoriť aj historickú budovu SND, ktorá je v havarijnom technickom stave. „Momentálne je pre divadlo úplne najpodstatnejšie vykormidlovať z tej finančnej situácie. To, aká bude dramaturgia, a to, čo bude s historickou budovou, sú všetko extrémne dôležité veci, ale úplne prvý bod, ktorý sa musí vyriešiť, je, aby boli financie na chod divadla,“ vysvetlil Drlička a pokračoval: „Prvý krok je ministerstvo kultúry. Tento krok považujem za úspešný, pretože súčasťou ozdravného plánu bola aj stratégia, ako chceme prežiť do konca roka, ako chceme nastaviť rozpočtovanie do budúcnosti.“ A ministerstvo tento plán prijalo.