Motorový vozeň z roku 1936, ktorý zabezpečoval spojenie medzi Prahou a Bratislavou, dlhé roky chátral pri múzeu Tatry, no napokon ho za 4,6 milióna eur opravili tak, že vyzerá, akoby vypadol z fotky spred druhej svetovej vojny. Legendárny motorový vozeň, tiež česká národná kultúrna pamiatka, jazdil pred najväčším globálnym konfliktom v dejinách na trase medzi Prahou a Bratislavou. Keď v Kopřivnici postavili múzeum automobilky Tatra, vystavili ho pred vchodom, no tam vplyvom počasia chátral.
Napokon sa rozhodli pre jeho opravu, ktorá zabrala takmer 3 roky. Ako prezradil odborný garant renovácie Jiří Střecha, boli nutné rozsiahle opravy v exteriéri aj interiéri, no dbali pri tom na detaily. Dlho sa morili s tým, aby trafili autentický odtieň červenej na plášti. „Aby sme docielili tú višňovú farbu, hľadali sme na rôznych miestach vo vozidle, kde by sa mohla pôvodná farba zachovať,“ prezradil. Čo sa týka interiéru, ten bol v polovici úplne zničený a museli ho nahradiť replikami.
„Druhá strana síce nechýbala, ale sedadlá boli natoľko zničené, že sme dali vyrobiť repliky,“ dodal. Podľa jeho slov zachovali jednu jedinú pôvodnú sedačku ako akúsi pamiatku pre budúcnosť. Opravený stroj bol podrobený náročným skúškam a prevádzkovým testom. „Skúška prebehla bez problémov. V zásade jazdí tak, ako keď vyšiel z továrne v roku 1936,“ prezradil.
Jediný strojvedúci!
Slovenská strela je výnimočná aj vďaka pohonu. „V nízkej rýchlosti ju poháňajú elektromotory, s rastúcimi otáčkami sa pridávajú spaľovacie motory,“ vysvetlil jediný strojvedúci, ktorý ju dokáže ovládať, Dušan Cihľář. Ako prezradil, systém vynašli Josef Sousedík a Hans Ledwinka. S dokončenou strelou prešiel z Přerova do Kopřivnice a cesta mu zabrala približne 3 hodiny.
Vlak vystavia v špeciálne postavenom pavilóne v Technickom múzeu Tatry. „Má byť živou pamiatkou a bude využívaná podľa svojho pôvodného účelu,“ odhalil garant renovácie Střecha s tým, že bude jazdiť po koľajniciach pri rôznych akciách. „Zatiaľ ju môžete vidieť iba cez sklá depozitára, no po otvorení múzea ju bude môcť každý obdivovať zblízka,“ uzavrel.
Ikonický vlak
- Vyrobená: 1936
- Typové označenie: T 68
- Renovácia: 2018 - 2021
- Náklady na opravu: 4,6 mil. €
- zaujímavosť: Vozidlo bolo schválené pre cestovnú rýchlosť 130 kilometrov za hodinu. V roku 1937 trvala cesta Slovenskej strely z Prahy do Bratislavy 4 hodiny a 19 minút a vlak mal jedinú zastávku - v Brne. Dnešné EuroCity vlaky jazdia rovnakú trasu za 4 hodiny a 28 minút! Majú síce viac zastávok, no m o d e r n é súpravy jazdia aj po lepších tratiach.