V cene však nie sú zahrnuté testy a ďalšie položky spojené s plošným testovaním. Rovnakú sumu spotrebuje za celý rok na všetky svoje potreby mesto Prešov. Vyplýva to z analýzy fungovania MOM, ktorú urobila nadácia. Zle nastavený projekt tak podľa nej bude štát financovať do júna.
Mesačná odmena za MOM dosahuje 26.000 až 30.000 eur. K projektu to tak podľa nadácie prilákalo viacero špekulantov. "Zjavne unáhlená príprava podmienok pre odberné miesta umožnila, že sa na systéme priživilo aj viacero podozrivých subjektov, ktoré sa snažili z odberných miest vytlačiť čo najviac peňazí na úkor kvality testovania," konštatuje Xénia Makarová z Nadácie Zastavme korupciu.
Prepočty nadácie ukazujú, že vo februári stálo odhalenie jedného pozitívneho prípadu v priemere 932 eur, v apríli to už bolo takmer 4700 eur. Májové čísla sa za niektoré okresy pohybujú v desaťtisícoch eur. Ako príklad uvádza nadácia Nitru, kde funguje najviac MOM. Odhalenie jedného pozitívneho z 1. mája tam štát hrubým prepočtom stálo 75.000 eur. "V tejto cene sú zohľadnené platby ministerstva pre MOM, ako aj náklady na antigénové testy," približuje nadácia.
"Pri stále vysokých výdavkoch na odberné miesta a viditeľne klesajúcom počte odchytených pozitívnych prípadov je na mieste otázka, prečo toto stále drahšie testovanie fungovalo tak dlho," poznamenal Martin Suchý z nadácie.
Ministerstvo zdravotníctva aj regionálne úrady verejného zdravotníctva evidujú podľa nadácie stovky sťažností na MOM. Týkať sa majú napríklad umiestnenia odberných miest v prízemí panelákov, nesprávneho uloženia odpadu z testov či nedodržania predpísaného počtu personálu.
Nadácia tvrdí, že na kontrolu MOM sa od začiatku nemyslelo a neboli na ňu vyčlenené kapacity. Veľkú časť sťažností nemohli príslušné úrady vyriešiť. Výsledkom je 61 kontrol a pokuty v priemere pod úrovňou jednodňového zisku za prevádzku MOM.
Zastavme korupciu odporúča rezortu zdravotníctva pri prevádzke MOM efektívnejšie premyslieť finančnú odmenu pre každé miesto. Ďalej by nemali poskytnúť povolenia automaticky každému, kto splní podmienky, ale udeliť ich podľa regionálnej potreby a efektívnosti testovania. Robiť by sa mala aj kontrola, či počty nahlásených vykonaných testov zodpovedajú skutočnému počtu otestovaných. Ministerstvo by tiež malo motivovať prevádzkovateľov na vyššiu efektívnosť. Napríklad už v zmluve upraviť, že je možné MOM zrušiť pri dlhodobo výrazne podpriemernom počte vykonaných testov, uviedla nadácia. Odporúča aj aktívnu kontrolu MOM skúsenými ľuďmi, napríklad krajmi či mestami, ktoré dávajú povolenia aj pre zdravotné zariadenia a majú na to kontrolórov.
Ministerstvo reaguje
Podľa hovorkyne ministerstva zdravotníctva Zuzany Eliášovej bol systém MOM určený všetkým poskytovateľom zdravotnej starostlivosti podľa zákona, ktorí za stanovených podmienok prejavili záujem zriadiť a prevádzkovať takéto miesto. Ministerstvo podľa nej uzatvorilo zmluvu o spolupráci s každým poskytovateľom, ktorý súhlasil so stanovenými zmluvnými podmienkami spolupráce a splnil podmienky uvedené vo výzve.
Na margo kontrol hovorkyňa uviedla, že na mieste MOM ich vykonali poverení pracovníci do 14. mája približne 380. Iniciovali ich v drvivej väčšine samotní poverení pracovníci, zároveň prišlo aj niekoľko stoviek podnetov od obyvateľov. „Pokuty boli udelené spolu v 61 prípadoch a v celkovej sume 19-tisíc eur,“ uviedla hovorkyňa v reakcii tvrdenia nadácie Zastavme korupciu. Zároveň dodala, že pri kontrolách sa zväčša nepotvrdili skutočnosti uvádzané v podaniach od obyvateľov.
Zoznam nákladových položiek materiálov, ktorými musí byť vybavené každé AG MOM sa podľa Eliášovej spracoval na základe vyhlášky ministerstva. Na každú položku sa zrealizoval internetový prieskum trhu. V prípade položiek, ktorých ceny nie sú voľne dostupné, sa použili informácie dostupné z plošného testovania. „Personálne náklady boli vyčíslené odborom poisťovníctva a cenotvorby Ministerstva zdravotníctva SR podľa požiadaviek novelizovanej vyhlášky, to je prítomnosť päť osôb počas ôsmich hodín v pracovné dni,“ vysvetlila hovorkyňa. Pre účely kalkulácie sa podľa jej slov započítali hodnoty superhrubej mzdy kvalifikácií strednej náročnosti minimálneho personálneho zabezpečenia. „Náklady, na základe ktorých bola spracovaná kalkulácia, predstavujú objektívne náklady akéhokoľvek prevádzkovateľa, pričom hospodárnosť kalkulácie bola založená na prieskume trhu materiálových položiek a exaktnom vypočítaní mzdových nákladov na potrebný personál podľa vyhlášky,“ uzavrela Eliášová.