Jeho cieľom je overiť vedomosti žiakov po druhej vlne pandémie. V tlačovej správe o tom informoval odbor komunikácie rezortu školstva s tým, že ministerstvo prehodnotilo efektívnosť celoplošného testovania deviatakov a nahrádza ho testovaním na reprezentatívnej vzorke.
Monitoring sa uskutoční na reprezentatívnej vzorke žiakov 9. ročníka základných škôl a 4. ročníka gymnázií s osemročným vzdelávacím programom. Vzorku bude tvoriť približne 500 škôl, pričom sa zapojí asi 13-tisíc žiakov. Vo vzorke budú zastúpené školy z celého Slovenska, mestské aj obecné školy, žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, veľké aj malé školy, školy so slovenským aj s maďarským vyučovacím jazykom. Žiaci zo škôl s vyučovacím jazykom maďarským budú mať všetky materiály prístupné v maďarskom jazyku.
Overovanie vedomostí sa na vybraných školách uskutoční od 31. mája do 11. júna. Školy si budú môcť v rámci týchto dvoch týždňov flexibilne vybrať termín podľa ich potrieb. „Žiaci budú tiež vyplňovať dotazník, cez ktorý chceme zistiť ich názory a skúsenosti s dištančným vzdelávaním v tomto roku. Na základe odpovedí žiakov získame dôležité informácie, ktoré nám umožnia vyhodnotiť dištančné vzdelávanie v posledných mesiacoch," povedal minister školstva Branislav Gröhling (SaS).
Školy môžu aj v súčasnosti používať na zisťovanie úrovne vedomostí svojich žiakov dostupné nástroje rezortu školstva. Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania školám od apríla ponúka možnosť zapojiť sa do dobrovoľného overovania vedomostí žiakov prostredníctvom e-testovaní. K dispozícii sú elektronické, ale aj papierové verzie testov z matematiky a vyučovacích jazykov pre piatakov a deviatakov základných škôl.