Federálny úrad pre letectvo (FAA) registruje okolo 2500 prípadov nedisciplinovaného správania cestujúcich od začiatku roka - to je podľa Nelsonovej dvadsaťkrát viac, než je bežné za celý rok. Väčšina incidentov sa týka nedodržania epidemiologických opatrení v podobe rúšok.
"Niečo také sme pred tým nezažili a nemôžeme sa dočkať, až to skončí," posťažovala sa Nelsonová, ktorej odborová organizácia zastupuje zhruba 50 000 letušiek a stevardov. "Je to konštantný bojový postoj ... To musí prestať," dodala. Tresty pritom nie sú nízke - úrady začali uplatňovať nulovú toleranciu voči neposlušným pasažierom a niektorým už vymerali pokutu 15 000 dolárov (12 302,59 eur) za agresívnu či inak nevhodné správanie voči palubnému personálu.
Šéfka odborov vystúpila nedlho potom, čo médiá informovali o incidente na palube lietadla spoločnosti Southwest Airlines, pri ktorom jedna z cestujúcich napadla letušku. Udrela ju do tváre, pričom stevardka prišla o dva zuby a utrpela zranenia na tvári. Dvadsaťosemročná pasažierka podľa oznámenia prepravcu opakovane ignorovala štandardné pokyny počas letu na trase medzi Sacramentom a San Diegom a po pristátí začala byť verbálne a fyzicky agresívna. Polícia ju obvinila z trestného činu napadnutia. Video z incidentu zverejnil okrem iného server BBC News.
Federálny úrad pre letectvo uvádza, že od začiatku roka zaznamenal už viac ako 2500 hlásení o neporiadnom správaní pasažierov, pričom v 1900 prípadoch si cestujúci odmietli nasadiť rúško, ktoré počas letu vyžadujú americkej smernice. Podľa Nelsonovej niekedy pasažieri povinnú ochranu dýchacích ciest na palube vnímajú ako "politický problém".
CNBC podotýka, že aj keď sa lietadlá v posledných mesiacoch postupne vracajú na oblohu, letecká doprava ešte stále nedosahuje úroveň z roku 2019.
Letušky a stevardi sú podľa Nelsonovej školení na to, aby konflikty na palube upokojili. Spoliehajú pritom aj na podporu ostatných pasažierov. Ich skladba sa vraj ale od vypuknutia pandémie Covid-19 zmenila. "Je to naozaj ťažké, keď nemáte v lietadle ľudí, ktorí lietajú pravidelne, ktorí svojím spôsobom poznajú program," povedala šéfka odborov. Dodala, že práve na tento typ cestujúcich sa letušky spoliehajú, aby im pomohli incidenty upokojiť alebo aspoň vytvoriť skupinový tlak v okolí.