Prvá takáto preprava pacienta sa uskutočnila 27. augusta 1956 z českého Terezína do Prahy a prvá letecká horská záchranná akcia bola v Tatrách 23. septembra 1962 v Zlomiskovej štrbine. Kým sa však záchranársky vrtuľník v našich veľhorách úplne udomácnil, prešlo ešte veľa rokov a vystriedalo sa tu mnoho značiek a typov. Jeden z najznámejších strojov - Agusta, ktorá však pôsobila najmä v Bratislave - odchádza do zaslúženého dôchodku.
Pred tridsiatimi rokmi prišla na slovenské záchranárske nebo spoločnosť ATE (AIR – TRANSPORT EUROPE) s modernými a špeciálne upravenými záchranárskymi vrtuľníkmi. Jeden z nich, Agusta A109K2 s registračnou značkou OM-A, ktorý pomáhal ľuďom v tiesni vyše 20 rokov, vo štvrtok doslúžil. Svoj posledný let paradoxne absolvoval za pomoci žeriavu.
Ten ho umiestnil do parku pred budovu popradského letiska. „Je to prvá Agusta, ktorá bola na Slovensku. Kúpili sme ju v roku 2006 a jej hlavné pôsobisko bola Bratislava. Predtým 11 rokov lietala ako záchranárska helikoptéra v talianskych Dolomitoch pod menom Falco,“ vysvetlila históriu stroja hovorkyňa ATE Zuzana Hopjaková.
Tu jej prischlo ženské meno. „U nás ju záchranári začali volať Filoména, až neskôr dostala meno Ildikó po lekárke-záchranárke. Odvtedy majú všetky helikoptéry u nás svoje ženské meno. Jej posledný let bol 31. júla 2020 do Bratislavy, keď viezla pacienta s cievnou mozgovou príhodou. Vo vzduchu bola 7 252 hodín, čo predstavuje 302 dní. Tohto roku bola vyradená z registra lietadiel a ešte pred pár dňami slúžila ako trenažér pre výučbu záchranárov. Keďže toho roku naša spoločnosť oslavuje svoje 30. výročie a celý čas nepretržite poskytujeme leteckú záchranu, tak sme sa rozhodli tento stroj umiestniť tu v parku pred letiskom,“ dodala s tým, že Agusta tróni na podstavci.
Hneď vo štvrtok podvečer sa pri netradičnom „pamätníku“ zastavila prvá dvojica. Tá bola nadšená i prekvapená. „Do helikoptéry sa dá vojsť všetkými dverami! Dokonca je tu aj všetko zariadenie. Dúfame, že to tu takto aj vydrží. To sme ešte naozaj nezažil,“ tešili sa Veronika (26) s Michalom (30).
Agusta A109K2 OM-A TF
Meno: Ildikó
Rok výroby: 1994
Výrobca: firma Agusta S.p.A, Taliansko
Počet motorov: Dva - Arriel1K1
Dĺžka vrtuľníka: 13,35 m
Celková výška: 3,5m
Vzletová hmotnosť: 2 850 kg
Priemer nosného rotora: 11 m
Dolet: 500 km
Max. čas vo vzduchu: 2,7 hod.
Max. rýchlosť: 282 km/h
Kapacita: 1+6 osôb
Posledný let 31. 7. 2020 do Bratislavy
Hodiny vo vzduchu: 7 252 Dni vo vzduchu: 302