Bratislava spustí projekt celomestskej parkovacej politiky, ktorý má riešiť problém s nedostatkom parkovacích miest. V jednotlivých mestských častiach budú vytvorené parkovacie zóny, v ktorých si obyvatelia s trvalým pobytom budú musieť zaplatiť ročný poplatok za rezidenčnú kartu. Čo všetko so sebou novinky v parkovaní prinesú?
Metropolu Slovenska dlhodobo trápi dopravná situácia, ktorá patrí medzi najhoršie v Európe. Raketovo tu rastie počet registrovaných áut a podľa magistrátu je ich tu zaevidovaných okolo 300-tisíc, pričom vyše 33-tisíc áut denne do mesta dochádza. „Nie je v silách mesta a ani mesto nemá toľko verejného priestoru, aby pre neustále rastúci počet áut na území Bratislavy zabezpečilo verejné parkovacie miesto,“ vysvetľuje magistrát. Hlavné mesto sa preto problém rozhodlo riešiť návrhom projektu „férového parkovania“.
Hoci mali zmeny nastať už začiatkom tohto roka, plány prekazili koronakríza a s ňou spojené výpadky v rozpočte. Realizácia zámeru sa tak spustí až od 1. októbra. „Nábeh bude určite postupný. Naraz sa to ani nedá spustiť - žiadne mesto na svete nespustilo parkovaciu politiku naraz,“ povedal v rozhovore pre Denník N Peter Herceg, splnomocnenec bratislavského magistrátu pre parkovaciu politiku. Všetko sa podľa neho začína dopravnými prieskumami a analýzami parkovania a to aj pomocou vyhodnocovania evidenčných čísel automobilov.
„Z týchto dát vieme, koľko rezidentov s trvalým bydliskom v lokalite parkuje alebo koľko je firemných automobilov. Aj na základe toho nastavujeme, ako má zóna vyzerať, a nastavujeme tarifu,“ vysvetlil s tým, že na základe získaných údajov sa potom rozhodne, v ktorých časoch bude parkovanie spoplatnené. Dopravní projektanti budú podľa splnomocnenca následne kresliť miesta, kde sa bude parkovať.
Mestské časti
V rámci ďalšej postupnosti sú na rade jednotlivé mestské časti (MČ), ktoré návrhy na budovanie zón posielajú magistrátu. „Zóny totiž navrhujú MČ, my ako mesto im ich môžeme len odporučiť na základe svojich dopravných prieskumov,“ vysvetlil Herceg. Niektoré MČ však vyšli mestu v ústrety už skôr. Medzi ne patrí napríklad Petržalka, ktorá spustila parkovací systém pre rezidentov aj nerezidentov už prvého novembra 2019.
Prednostné parkovanie pre obyvateľov začiatkom tohto roka odštartovala aj MČ Ružinov v zóne 500 bytov, kde rezidenti bez parkovacej karty nezaparkujú už od 20. januára. Podľa Hercega však budú musieť tieto MČ prispôsobiť svoje pravidlá novej celomestskej parkovacej politike.
Toto budú nové pravidlá
- Parkovaciu kartu bude môcť vlastniť každý Bratislavčan, ktorý má trvalý pobyt v budúcej rezidentskej zóne.
- Na jednu domácnosť budú môcť byť vydané tri rezidentské parkovacie karty.
- Ceny rezidentských parkovacích kariet budú odstupňované podľa počtu áut, ktoré si domáci obyvateľ zaregistruje. Ročný poplatok za prvé auto bude 39 eur, za druhé 100 eur a za tretie rezident zaplatí 500 eur.
- Vlastník karty bude mať k dispozícii 100 hodín parkovania pre návštevy.
- V prípade, že si priplatí ďalších 10 eur na rok, bude môcť využívať benefit dvojhodinového parkovania v iných zónach.
Devínska Nová Ves nový parkovací dom
Dárius Krajčír, starosta MČ
- Parkovanie v Devínskej Novej Vsi je dlhodobý problém, a to najmä na sídlisku v časti Podhorské. Medzi najčastejšie problémy patria státie na chodníkoch a v miestach, kde nezostáva potrebná šírka jedného pruhu 3 m. MČ Devínska Nová Ves počíta s vybudovaním parkovacieho domu na pozemku Železníc SR a intenzívne pracuje na projektovej dokumentácii. Celomestskú parkovaciu politiku MČ víta. Počítame aj s procesmi ako edukácia obyvateľov, vysvetlenie, ako bude parkovacia politika zasahovať do ich života, ako ich obmedzí a ako zvýhodní.
Pracujeme na zmenách
Branislav Heldes, hovorca MČ
- Karlova Ves spolupracuje pri príprave parkovacej politiky s hlavným mestom. Poskytuje spracované návrhy projektov organizácie dopravy na komunikáciách, ktoré sa stanú súčasťou novej parkovacej politiky. V súčasnosti má Karlova Ves spustené dve rezidentské zóny (Silvánska a Hlaváčiková/Veternicová) a pripravuje ďalšie projekty, ktoré budú zvýhodňovať domácich obyvateľov.