Pandémia spôsobila škrt cez rozpočet
Železničná spoločnosť hovorí, že všetko je v súčasnosti predmetom diskusií medzi nimi, ministerstvom dopravy a ministerstvom financií a bolo by ešte priskoro zachádzať do detailov. „O vlakoch zadarmo“ rozhodujú politici, nie vlakoví dopravcovia. (...) Pokiaľ by bolo peňazí dosť a bola by na to politická vôľa, ‚zadarmo‘ by, samozrejme, mohli cestovať všetci. Rozpočtové zdroje sú však po pandémii obmedzené ešte viac ako v minulosti a samozrejme, ZSSK má záujem hospodáriť so zverenými zdrojmi čo najefektívnejšie. Aj preto už tri roky neprodukuje stratu,“ povedal Novému Času hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Rezort dopravy, ktorý má pod palcom minister Andrej Doležal, hovorí, že v tejto chvíli neuvažuje nad zrušením vlakov zadarmo. „Treba však otvorene povedať, že bezplatná doprava pre študentov a dôchodcov nie je doslova zadarmo, pre Železničnú spoločnosť Slovensko to znamená výpadok tržieb v sume 30 miliónov eur ročne,“ povedal Novému Času hovorca rezortu dopravy Ivan Rudolf. Preto je vraj dôležité pri diskusíách o hospodárnosti ZSSK a príprave rozpočtu hovoriť o tom, či toto opatrenie bude štát kompenzovať, alebo na to bude pri téme hospodárenia ZSSK prihliadať.
Čo si myslí odborník
Nový Čas oslovil Ondreja Mateja, ktorý je riaditeľom Inštitútu dopravy a hospodárstva a zároveň poradcom ministra Doležala. „Návrh si nový riaditeľ ZSSK de facto osvojil z návrhov Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, kde sme dlhodobo navrhovali, aby sa vlaky zadarmo obmedzili len pre študentov na dochádzku do školy z miesta trvalého pobytu a naspäť, čiže aby nemohli chodiť vo voľnom čase krížom-krážom, a pri dôchodcoch aby to bolo v takzvaných sedlách, teda nie v ranných a poobedňajších špičkách,“ povedal Matej s tým, že v prípade ak by mali ostať vlaky zadarmo, tak ich štát musí kompenzovať.
„Ak štát bude trvať na tom, že chce, aby bola určitá skupina obyvateľov vozená zadarmo, tak to musí potom veľmi férovo tej spoločnosti kompenzovať. Napríklad nastáva paradox, že keď príde súkromný prepravca, iný, než ZSSK a na akúkoľvek inú trať, tak tam sa zrazu o tom nehovorí, tam vlaky zadarmo nefungujú, tam sa platí vlakokilometer,“ hovorí odborník. „Sú také predbežné odhady, že keby sa to upravilo u študentov aj dôchodcov tak, ako sme hovorili, tak by tá suma poklesla približne o 20 miliónov. To znamená, že železnica by ešte stále mala stratu z cestovania zadarmo zhruba 12 - 13 miliónov,“ uzavrel Matej.