Ide o rozumné riešenia, problém bude politický
Desana Mertinková, odborníčka na dopravu, šéfka Železničnej revue
Je podľa vás správny krok, aby mali študenti bezplatné vlaky len z miesta trvalého bydliska do miesta štúdia a aby mali dôchodcovia vybrané konkrétne vlaky, prípadne konkrétne časy, počas ktorých by sa mohlo cestovať bezplatne?
- Bezplatná preprava je sociálny benefit, ktorý by sa rovnako ako iné sociálne benefity nemal nadužívať ani zneužívať. V prípade žiakov a študentov je opodstatnený v prípade dochádzky do školy.
V prípade dôchodcov by mali platiť určité limity – napríklad počet jázd do roka alebo počet kilometrov za rok. Rozumné by bolo obmedziť tieto limity aj na vlaky mimo dopravnej špičky. Aj keby sa zaviedla bezplatná preprava žiakov a študentov len do školy, resp. by sa obmedzila bezplatná preprava dôchodcov, stále im zostane možnosť využívať vo vlakoch iné zľavy.
Kedy je podľa vás reálne, aby nové pravidlá vstúpili do platnosti? Myslíte si, že sa nájde dostatočná politická podpora na to, aby návrh prešiel?
- Už počas pandémie sme videli, že politici nemali odvahu obmedziť bezplatnú prepravu dôchodcov. Jednoducho, je to veľmi silná voličská základňa, ktorá vníma veľmi citlivo každé obmedzenie svojich existujúcich výsad. Preto si ju nikto nechce nikto znepriateliť. Ponúknuť dôchodcom vlaky zadarmo je pre štát určite jednoduchšie a lacnejšie ako riešiť iné vážnejšie problémy spojené s nedostatkom opatrovateľov, denných stacionárov, domovov dôchodcov a ďalších sociálnych služieb.
Dá sa vyčísliť, o koľko menej by to stálo po týchto reformách?
- Bezplatná preprava stála doteraz asi 200 mil. eur. Napríklad v roku 2013, pred zavedením bezplatnej prepravy, potrebovala ZSSK ročnú dotáciu 213 miliónov. V roku 2019 to už bolo 290 miliónov. Počet cestujúcich sa za toto obdobie síce zvýšil o 75 %, ale zadarmo cestovalo 38 % cestujúcich a tržby ZSSK z predaja lístkov boli nižšie ako v roku 2013.
Ak v roku 2013 zaplatil každý cestujúci ZSSK za jednu cestu vlakom v priemere 2,40 €, v roku 2019 to bolo len 1,36 €. Ešte horšie je, že vlaky zadarmo bránia zvyšovaniu cestovného, ktoré sa nemenilo od roku 2011. Peniaze preto chýbajú nielen ZSSK, ale hlavne ŽSR. Štát musí dotovať bezplatnú prepravu a potom kráti dotácie pre ŽSR. Tie nestíhajú bežnú údržbu tratí a železničných staníc a zmenšuje sa im balík aj na nové investície.