Zároveň školskí odborári upozorňujú, že v súčasnosti vo všetkých vyučovacích predmetoch, ktoré majú vytvorené vzdelávacie štandardy, vymedzujú obsah učiva a výkon žiaka. "Školy ich priamo môžu využívať ako osnovy. Pri predloženej zmene by opäť všetky školy museli robiť školský vzdelávací program, a dokonca podľa návrhov v školskom zákone štát nebude pripravovať štandardy vyučovacích predmetov, ale iba vzdelávacích oblastí. Za prípravu štandardov vyučovacích predmetov je zodpovedná škola," vysvetlil Ondek.
Ako ďalej dodal, učiteľ má učiť a pripravovať sa na vyučovanie, prácu s deťmi či má náročnú prípravu so žiakmi so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorých pribúda, okrem toho sa musí venovať aj inklúzii, ktorá do toho vstupuje. "Učiteľ nie je tvorca osnov pre jednotlivé predmety a ročníky. V súčasnosti sú uvedené dokumenty vytvorené. Potreba aktualizácie obsahu, úprava medzipredmetových vzťahov je samozrejmá," dodal.
Rovnako školskí odborári upozorňujú, že nesystémové kroky nenadväzujú na ostatné procesy vo vzdelávacom systéme, napríklad prijímanie na stredé školy alebo prípravu pedagogických zamestnancov.