A hoci prvé autonómne vozidlá spoločnosti Waymo už v Arizone jazdia v komerčnej osobnej doprave, vyzerá to, že od úplnej automatizácie sme ešte ďaleko. Aj skeptici však musia pripustiť, že automatizované systémy riadenia a systémy ponúkajúce čiastočnú autonómiu predstavujú na dlhých cestách podstatnú úľavu.
Od tempomatu po autonómiu druhej úrovne
Od čias prvých tempomatov v Chrysleroch z 50. rokov sa v automobilovom priemysle zmenilo veľmi veľa a najmä v ostatných rokoch sa vývoj technológie automatizovaného riadenia výrazne zrýchlil. Adaptívny tempomat, kedysi exotický a vyhradený pre najprestížnejšie limuzíny, je dnes k dispozícii aj v populárnych modeloch rôznych značiek. Niektorí výrobcovia ho ponúkajú za príplatok, iní ho zaraďujú do štandardnej výbavy modelov. Medzi autá, ktoré ponúkajú inteligentné adaptívne tepomaty v štandarde, patrí Toyota Yaris, Toyota Corolla alebo Lexus UX. Avšak systémy automatizácie jazdy dnes idú nad rámec tempomatu, ktorý automaticky udržuje vzdialenosť od vozidla vpredu.
Najpokročilejšie systémy súčasnosti umožňujú vodičom uvoľniť sa a obmedziť svoju úlohu na ceste na sledovanie a pripravenosť prevziať kontrolu nad autom. Úroveň automatizovanej jazdy je dnes hodnotená na druhej úrovni z 5-bodovej škály. Znamená to, že hoci by vodič mal byť stopercentne pozorný a neustále sledovať dopravnú situáciu, auto môže byť schopné automaticky jazdiť v zápche, po diaľnici, zostať v jazdnom pruhu alebo dokonca samostatne zmeniť jazdný pruh. Takto funguje systém Lexus Teammate, ktorý onedlho debutuje na vybraných trhoch v modeli Lexus LS.
Teammate najlepší spoločník na cesty
Lexus Teammate je výsledkom práce inžinierov, dizajnérov a programátorov. Jeho úloha je pri vývoji systémov automatického riadenia neoceniteľná. Bez tvrdej práce a dlhých hodín testovania by nebolo možné vytvoriť riešenie, ktoré podporuje vodiča v rôznych situáciách na ceste. Systém dokáže samostatne riadiť auto v dopravných zápchach a preťaženiach, udržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla vpredu, jazdiť v strede jazdného pruhu, ale aj správne riadiť na niektorých križovatkách. Softvér zodpovedný za interpretáciu dopravných situácií prijíma informácie z kamier a množstva senzorov umiestnených okolo vozidla.