Je ním neznámy slovenský investor do slovenských inovatívnych firiem. Autolietadlo si stráži od momentu Klenovho pristátia v Bratislave a včera konštruktéra sprevádzal aj na jazde po hlavnom meste. Takúto pozornosť si rozhodne zaslúži.
AirCar Prototyp 1, s ktorým Klein v pondelok priletel do Bratislavy z Nitry za 25 minút, je vybavený motorom BMW s výkonom 160 koní s pevnou vrtuľou a vystreľovacím bezpečnostným padákom. Pod dohľadom Divízie civilného letectva Dopravného úradu Slovenskej republiky absolvoval AirCar už viac ako 40 hodín testovacích letov, vrátane ostrých zatáčok, 45-stupňových náklonov, testovania stability a manévrovateľnosti. AirCar Prototyp 1 lietal vo výške 2 500 metrov a dosiahol maximálnu cestovnú rýchlosť 190 km/h.
Z auta na lietadlo sa dokáža pretransformovať za 2,5 minúty. V najbližších dňoch po absolvovaní povinných 50 letohodín, ktoré vyžaduje letecký úrad pre tento typ dopravného prostriedku, príde k zmene majiteľa. Hoci podľa Kleina prototyp 1 nie je prioritne určený pre využívanie na Slovensku či v husto obývanej strednej Európe s rozvinutou dopravnou infraštruktúrou a sám hovoril o záujme z krajín s nedostatočnou cestnou sieťou, pravda je taká, že AirCar 1 ostane doma.
Klein sa totiž na jeho predaji dohodol s nemenovaným slovenským investorom, ktorý už v minulosti investoval peniaze do inovatívnych projektov. Prototyp si Klein cenil na 500- až 750-tisíc eur, podľa našich informácií sa cena pohybuje na úrovni 4-miestneho lietadla.
Klien vo vývoji pokračuje
Hneď po predaji sa chce Štefan Klein naplno venovať Prototypu 2, ktorý zájde vo vývoji ešte ďalej. Bude vybavený motorom s výkonom 224 kW, teda 300 koní a získa certifikáciu lietadla EASA CS-23, ako aj povolenie na cestnú prevádzku kategórie M1. So staviteľnou vrtuľou dosiahne predpokladanú rýchlosť 300 km/h s doletom do 1 000 km. „AirCar už nie je len potvrdením konceptu, letom vo výške 2 500 metrov pri rýchlosti 190 kilometrov za hodinu mení vedeckú fantastiku na realitu.“ uviedol vynálezca.
Aircar v číslach:
- hmotnosť: približne 1 100 kg a uvezie ďalších 200 kg
- motor: 4-valcový BMW s objemom 1,6 litra, s výkonom 140 koní (103 kW).
- maximálna rýchlosť pri lete: 200 km/h dolet na 1 nádrž: 1 000 km
- spotreba: 18 litrov benzínu na hodinu letu najdlhší let: 80 km z letiska v Nitre do Bratislavy, čas 25 minút
- runway: na vzlet potrebuje dráhu 300 metrov, môže ísť aj o trávnik
- krídla: nezložia sa horizontálne nad pôdorys stroja, ale najprv sa zmenšia sklopením a následne sa vertikálne zasunú do centrálneho telesa vozidla
- parking: zmestí sa na bežné parkovacie miesto
- budúcnosť: druhý prototyp by mal vzniknúť v priebehu nasledujúcich 1