Je nejaká oblasť na poli ľudských práv a slobôd, o ktorej si môžeme povedať, že sme na tom dobre, môžeme byť spokojní?
V rámci svojej činnosti sa stretávam najmä s problémami. Počas môjho pôsobenia na pozícii ochrankyne práv sa mi podarilo presadiť niektoré čiastkové zmeny, napr. v prípade podania na Ústavný súd ohľadom kompenzačných príspevkov na osobnú asistenciu a motorové vozidlo. Celkovo však nemôžem povedať, že by v niektorej oblasti nastal výrazný posun. Pochopenie podstaty ľudských práv a ich ochrana a presadzovanie je behom na dlhé trate.
Nie je problémom, že občania nepoznajú svoje základné práva a slobody? Netušia, v akých dokumentoch by ich našli, alebo že vôbec existujú?
Rozhodne som presvedčená, že v tejto súvislosti je mimoriadne dôležitá osveta a efektívna edukácia už na základných a stredných školách.
Parlament opakovane nezobral na vedomie vašu správu o činnosti verejného ochrancu práv. Nie je to prejavom ignorovania problémov občanov krajiny? Môže to vyplývať z nízkeho povedomia poslancov o problematike ľudských práv a slobôd?
Je možné vnímať nevzatie správy na vedomie aj tak, že je to prejav poslancov a poslankýň voči problémom občanov a občianok, ktorí a ktoré sa na mňa obracajú so svojimi problémami. Môžeme sa domnievať, že ich rozhodnutie vyplýva z nízkej informovanosti o mojej pôsobnosti, povinnostiach a poslaní verejnej ochrankyne práv v oblasti základných práv a slobôd.
Mohlo by to byť prejavom zlyhania nášho vzdelávacieho systému? O týchto dôležitých veciach by sme sa predsa mali učiť v škole. Je táto tematika dostatočne zahrnutá v školských osnovách?
Predpokladám, že v rámci vzdelávania o fungovaní právneho štátu sa deti v školách dozvedajú aj o inštitúcii verejného ochrancu alebo verejnej ochrankyne práv. Ťažko zhodnotiť, do akej veľkej miery sa tejto téme učitelia a učiteľky venujú, či akým spôsobom preberajú učivo.
My v Kancelárii verejného ochrancu práv máme tím, ktorý pred pandémiou okrem riešenia podnetov realizoval prednášky pre deti na základných aj stredných školách, no vzhľadom na aktuálnu situáciu sme tieto aktivity obmedzili.
Čo môže človek urobiť, aby sa v tejto oblasti dovzdelával? Čo si prečítať?
Prioritne je dôležité poznať základné práva a slobody, ktoré máme obsiahnuté v ústave. Taktiež sú zakotvené v rôznych medzinárodných dohovoroch, napríklad v Charte základných práv EÚ, Všeobecnej deklarácii ľudských práv a podobne. Možno by bolo vhodné prečítať si výročné alebo mimoriadne správy, v ktorých sa snažím cez jednotlivé prípady poukázať na to, ktoré základné právo bolo porušené. Myslím si, že tento prístup vie byť vhodný aj praktický pre čitateľov a čitateľky. Všetky správy máme prístupné na našom webovom sídle.