Na koho sa občan u nás môže obrátiť?
Je potrebné vedieť, ako riešiť problémy s porušovaním základných práv a slobôd, a na koho sa v takýchto prípadoch obrátiť. Na Slovensku máme štyri štátom zriadené ľudskoprávne inštitúcie. Na mňa je možné obrátiť sa vtedy, ak základné práva porušujú orgány verejnej správy, to znamená rôzne úrady, zdravotné poisťovne, Sociálna poisťovňa a podobne. Okrem inštitúcie Verejného ochrancu práv - máme Slovenské národné stredisko pre ľudské práva, ktoré môže riešiť diskrimináciu a je zároveň národnou ľudskoprávnou inštitúciou, a dve špecificky zamerané komisárky, jednu pre osoby so zdravotným postihnutím a druhú pre deti.
Ja sa snažím svoju pôsobnosť vysvetľovať cez informačný materiál, ktorý som nazvala Ombudsmankin sprievodca galaxiou orgánov verejnej správy, cez sociálne siete alebo prednášky a stretnutia so žiakmi a žiačkami, študentmi a študentkami, ktoré sme však aktuálne museli obmedziť.
Je nejaká skupina obyvateľov, ktorá je postihnutá na Slovensku nedodržiavaním základných ľudských práv a slobôd viac než ostatné?
Vo svojej činnosti sa stretávam s rôznymi skupinami ľudí, ktoré sú významne dotknuté porušovaním ich práv, ťažko povedať, ktorá viac. Spomeniem niektoré komunity, ktoré čelia nedodržiavaniu práv dlhodobo. Sú to napríklad seniori v zariadeniach, ženy, ktorých práva sa porušujú pri pôrodoch, vylúčené komunity či prehliadané LGBTI komunity.
Rôzne obmedzenia zažil každý jeden občan, myslíte si, že sa teraz staneme citlivejšími na porušovanie či nedodržiavanie našich základných práv a slobôd a že sa o ne budú občania viac zaujímať?
Ľudia sa môžu cítiť nekomfortne, preto potrebujú vedieť, či sú opatrenia primerané, alebo sú už za hranicou nevyhnutnosti. Je otázne, či po tejto skúsenosti budeme vnímavejší voči ochrane práv a slobôd aj v širšom zábere, nielen vo svojom blízkom okruhu. V každom prípade táto vypätá situácia ukázala, aké dôležité je rozumieť významu ľudských práv a možnostiam, ako ich chrániť.
Darí sa vášmu úradu vybavovať všetku agendu a podnety?
Počas pandémie sme zaznamenali vysoké množstvo podnetov a žiadostí o usmernenie, významný počet ľudí sa na nás obracal napríklad v období realizácie povinnej štátnej karantény.
Na vybavenie podnetov nemáme zákonom stanovenú lehotu a dĺžka závisí predovšetkým od ich zložitosti. V niektorých prípadoch vieme podnet vybaviť do troch mesiacov, v iných sa preskúmavanie predĺži na dlhšie obdobie. Časový rámec závisí aj od toho, ako s nami komunikujú zodpovedné orgány.
Zišlo by sa personálne, finančné či iné navýšenie?
V mnohých prípadoch síce nezávisí dĺžka preskúmavania len od našej činnosti, no vo všeobecnosti sa snažíme riešiť podnety v rozumnom čase. Je však faktom, že máme veľký počet podnetov a vysoký nápor na naše právne odbory.
Okrem toho Kancelárii verejného ochrancu práv nebol schválený rozpočet v takom rozsahu, aby sme dokázali zamestnať pre úplný výkon našej agendy potrebný počet kolegov a kolegýň. Napriek tomu, že nám vláda schválila 52 osôb v organizačnej štruktúre, aktuálne nie je možné zamestnávať ani 46 osôb. Týmto prístupom našej krajiny dochádza dokonca k nedodržaniu Benátskych princípov – zásad na ochranu a podporu inštitúcie ombudsmana.