V tlačovej správe o tom informovala Lenka Straková z Občianskeho združenia (OZ) Skutočné obete. Združenie preto žiada NCZI, aby si dalo do poriadku údaje vo svojich databázach, očistilo databázy od zosnulých a aby sa rodinám za technické a manažérske zlyhanie verejne ospravedlnilo.
„Keď mi prišla SMS s osobným číslom na meno mamy, ktorá zomrela počas vrcholiacej druhej vlny pandémie, myslela som, že zle vidím. Ostala som nepríjemne prekvapená,“ povedala Lucia Ďurajková, dcéra jednej z obetí COVID-19.
OZ Skutočné obete pritom eviduje viacero podobných skúseností. SMS s COVID pasom boli doručené napríklad aj rodinám, ktoré prišli o príbuzného pred viac ako pol rokom. Na otázky združenia, prečo k zasielaniu SMS správ na telefónne čísla obetí ochorenia COVID-19 dochádza, NCZI nereagovalo.
„Verejne žiadame NCZI, aby si dalo do poriadku svoje databázy. Považujeme za absurdné, že inštitúcia, ktorá denne zverejňuje počty zosnulých na koronavírus, posiela traumatizovaným rodinám osobné COVID pasy mŕtvych s výzvou na ich uchovanie, a to aj mesiace po ich tragickej smrti. Na rozdiel od živých, ktorých vidíme v médiách a ktorí sa boria s problémami, aby im digitálny COVID preukaz EÚ fungoval, naši najbližší potvrdenie o prekonaní ochorenia, teste či vakcinácii skutočne nepotrebujú, je to cynické,“ povedala Straková.
NCZI reagovalo, že ich vzniknutá situácia mrzí. Dôvodom jej vzniku je, že databáza aplikácie Moje ezdravie nie je napojená na referenčné registre, ako je napríklad Register fyzických osôb (RFO). „Databáza pracuje výhradne s dátami, ktoré uviedli občania. Na základe podnetu o zasielaní SMS a emailov zosnulým osobám bude NCZI stotožňovať údaje s RFO,“ povedala pre agentúru SITA Diana Dúhová z tlačového odboru NCZI.