Súdna inštancia sídliaca v Luxemburgu kritizuje najmä skutočnosť, že postup vymenúvania sudcov najvyššieho súdu vrátane členov disciplinárnej komory je v zásade určený Národnou súdnou radou, ktorá bola významne reorganizovaná poľskou vládou a parlamentom a ktorej nezávislosť je vystavená odôvodneným pochybnostiam.
Súd upozornil aj na skutočnosť, že disciplinárna komora sa má skladať výlučne z nových sudcov, ktorí neboli členmi najvyššieho súdu, a že títo noví sudcovia majú výhody v podobe veľmi vysokých odmien a obzvlášť vysokého stupňa organizačnej, funkčnej a finančnej autonómie v porovnaní s podmienkami v ostatných komorách najvyššieho súdu.
Sudcovia v Luxemburgu skonštatovali, že kontroverzná reforma umožňuje v Poľsku vykonávanie politickej kontroly nad súdnymi rozhodnutiami i vyvíjanie tlaku na sudcov s cieľom ovplyvňovať ich rozhodnutia, čo by mohlo oslabiť nezávislosť tamojších súdov. Okrem toho Poľsko nezaručilo, že disciplinárne prípady proti sudcom všeobecných súdov budú preskúmané v primeranej lehote a nezaručilo ani dodržiavanie práva na obhajobu obvinených sudcov, čo oslabilo ich nezávislosť.
Súdny dvor EÚ v tejto súvislosti pripomenul, že vždy, keď zistí, že došlo k nesplneniu povinnosti vyplývajúcej zo spoločnej legislatívy, dotknutý členský štát Európskej únie musí prijať opatrenia potrebné na nápravu situácie.