Obavy analytika
Expert na dopravu Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo hovorí, že rozhodnutie považuje za unáhlené. „Jednak nemusí byť dostatok lacnejších áut na trhu k danému roku, jednak chýba infraštruktúra pre elektromobily. Navyše sa natíska otázka, že kto by mal platiť infraštruktúru,“ skonštatoval Matej. „Štát by nemal dotovať elektrinu dvakrát. Pretože dotácie idú aj do elektromobilov ako takých a dotovať ešte aj elektrostanice považujem za diskriminačné,“ dodal. „Veľká obava je v odborných kruhoch, aby sa nám nestalo to, že po určitom čase zistíme, že samotná výroba elektrickej energie pre také veľké množstvo áut bude vytvárať väčšie emisie, respektíve likvidácia odpadu z batérií. Chýba tu dlhodobá dopadová štúdia,“ komentoval Matej.
Návrh momentálne čaká legislatívny proces, v ktorom ho musí schváliť Európsky parlament ako aj národné parlamenty členskýh štátov EÚ. „Slovensko v rámci nich bude hľadať riešenia aj v otázkach, ako je budúcnosť uhlíkového cla či posúdenie udržateľnosti investícií do jadra,“ uviedla slovenská vláda.
Aké ciele stanovuje Európska komisia
- Osobné automobily a dodávky sú spoločne zodpovedné približne za 15 % celkových emisií CO2 v EU
- Legislatívny návrh nesie názov Fit for 55, podľa zámeru znížiť emisie do roku 2030 o 55 % v porovnaní s úrovňami z roku 1990
- Cieľom Európskej únie je: zníženie emisií od 1. januára 2035: 100 % pre osobné automobily a 100 % pre dodávky
- Podporiť predaj elektromobilov - budovať dobíjacie stanice
- Plán musia najskôr schváliť členské štáty
- Očakáva sa diskusia o jeho zavedení
Je otázne, či to stihneme
Rastislav Cenký, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo
- Určite je potrebné znižovať uhlíkovú stopu a zvyšovať podiel alternatívnych pohonov a ekologických pohonov. Nie som si však istý, či do roku 2035 budeme pripravení na plné nahradenie vozidiel bez spaľovacích motorov. To, že sa do roku 2035 prestanú predávať, neznamená, že sa prestanú používať. V prípade, ak EÚ bude mať takýto ambíciózny plán, je potrebné spraviť všetko pre to, aby sme vedeli do roku 2035 plnohodnotne nahradiť spaľovacie motory alternatívnymi pohonmi. Mali by sme pridať na vodíkovej stratégii, povedať si, čo s elektromobilmi, ale v každom prípade treba voliť aj spätne stratégie, ktoré tú uhlíkovú stopu budú mať reálne nižšiu. Je pravda, že musíme hľadať obnoviteľné zdroje.
Ako sú na tom automobilky
- počet elektromobilov za 10 rokov rastie
- v roku 2013 ich bolo 400-tisíc, v roku 2020 viac ako 5 miliónov
- automobilky sa začínajú orientovať na elektrické modely - plný prechod na elektromobilitu oznámili Jaguar Land Rover či Volvo, Volkswagen plánuje prekonať Teslu a stať sa najväčším výrobcom elektroáut na svete (do roku 2035 chce prestať predávať autá so spaľovacím motorom v Európe), Renault chce do roku 2030 90 % elektrických áut, Škoda Auto 50 až 70 %
Spaľovacie autá sa budú používať aj ďalej
Radovan Geist, analytik Euractiv
- Od roku 2035 by všetky novopredajné autá mali elektrický pohon, alebo by využívali ako palivo vodík. Nie je dôvod na to, aby autá s dieselovým a benzínovým motorom, prípadne ich servis zdraželi, v podstate už nebudú predávané žiadne nové v Európe. Takže to znamená, že naopak, môže sa stať, že tie, ktoré už sú vyrobené, sa budú ešte dlho používať a teoreticky ich cena môže klesať. Bude to znamenať pravdepodobne, že vlády budú hľadať spôsob, ako podporiť ľudí pri kúpe nejakej čistejšej alternatívy. Zároveň s klesajúcou cenou technológií a elektromobilov alebo áut využívajúcich vodíkový pohon by nemusel tým pádom znamenať, že osobné autá zostanú výrazne drahšie. Dôležité je tiež povedať, že v skutočnosti cieľom nie je, aby ľudia iba presedlali z osobných áut využívajúce fosilné palivá na elektrický pohon, skôr je cieľom nájsť iný udržateľný spôsob mobility, napríklad podporou verejnej dopravy. Pretože vám môže byť jedno, či sa niekam dostanete svojím autom, alebo sa niekam dostanete verejnou dopravou, ak je to bezpečný a komfortný spôsob.