„Voľným okom bolo vidno deformácie diela na vlasoch a v tvárovej časti, najmä pri nose a perách. Je množstvo známych portrétov Františka Lotrinského, takže bolo zrejmé, že na tomto obraze sa na seba nepodobal. Možno ten reštaurátor nebol dostatočne zručný. Tiež treba brať do úvahy, že v tom čase ešte neboli reštaurátorské techniky na takej úrovni ako dnes,” priblížila skúsená kunsthistorička.
Odstránili retuš
Odborníčka je rada, že obraz má znova podobu, akú si zaslúži. „Počas reštaurátorského výskumu sa podarilo odhaliť pôvodnú maľbu a šikovnými rukami pani akademickej maliarky Zuzany Chovanovej obnoviť autenticitu diela,” zdôraznila Reľovská. Reštaurátorka obraz zröntgenovala a urobila na ňom aj sondážny výskum. „Potom ho vyčistila a odstránila neodborné retuše. Bolo ho potrebné zreštaurovať už len preto, aby sa zabránilo ďalšej degradácii. Predchádzajúce neodborné ošetrenie ju totiž urýchľovalo,” vysvetlila Reľovská.
Obnova trvala pol roka, ale výsledok stojí za to. Autorom je neznámy maliar. Portrét Františka Lotrinského si zaslúži pozornosť aj preto, lebo Mária Terézia dosiahla, že 34 spišských miest a obcí, medzi nimi aj Stará Ľubovňa, sa vrátilo Rakúsko- Uhorsku. 350 rokov predtým sa totiž dostali do správy Poľska ako záloh za pôžičku, ktorú od Poliakov dostal František Luxemburský. Dielo je vystavené v Paláci Ľubomírskych na Ľubovnianskom hrade.