Samotesty zvládne každý
Peter Sabaka, infektológ
- Testy určené na samotestovanie sú naozaj veľmi jednoducé a mal by to zvládnuť každý. Oproti klasickým antigénovým je palička kratšia a širšia a zavádza sa len do nosa, nie do nosohltanu, čiže to nie je nepríjemné, a potom sa to vyhodnotí podľa toho, ako sa zmení farba. Z hľadiska šíriaceho sa delta variantu je však to, čo nám naozaj pomôže, len očkovanie.
Všetky ostatné opatrenia majú rádovo oveľa menšiu dôležitosť. Tento typ opatrenia, ako testovanie alebo lockdowny ho len mierne zdržia, ale jeho šírenie neovplyvnia. Ak sa budú používať samotesty v školách, ideálne je, ak by mali platnosť len 24 hodín. Lebo v čase testu môže byť človek negatívny a na druhý deň infekčný. Ale testovať sa každý nepôjde, lebo je to dlhé a obťažujúce.
V Česku robili samotestovanie od 6 rokov
Henrieta Hudečková, epideiologička
- Budeme si musieť dohodnúť nejaký limit, od akého veku budeme deti testovať alebo či zostaneme pri súčasnom veku 10 rokov. Lebo oni sú prenášači, hoci nemajú závažnejšie príznaky. Preto má testovanie v školách podľa mňa význam. V Česku robili samotestovanie v školách od 6 rokov. Deti si vytreli noštek, výter sa ponoril do roztoku, ten nakvapkali do testu a o 15 minút mala pani učiteľka výsledok.
Toto by sa malo robiť minimálne raz týždenne. Ale najlepšou cestou, ako ako sa dostať z tejto situácie, je očkovanie. Predpokladám, že o chvíľu, keď sa skončia klinické štúdie, sa budú môcť testovať aj deti mladšie ako 12 rokov. Dôležité bude aj to, aby sa nemiešali kolektívy neočkovaných a budeme musieť rozmýšľať aj nad tým, že obmedzíme činnosť rôznych krúžkov, kde k miešaniu dochádza.
Prístup k vzdelávaniu nemôže byť žiakom upretý
Róbert Banos, advokát
- Každý má Ústavou SR garantované právo na vzdelanie a na prístup k vzdelávaniu, ktorý by nemal byť žiakom upretý. Z uvedeného dôvodu predpokladám, že na túto situáciu pravdepodobne bude ešte reagovať nejaká vyhláška Úradu verejného zdravotníctva SR, keď sa pre týchto žiakov zavedenie dištančné vzdelávanie.
Neprimeranými zásahmi do práva na vzdelanie, prípadne úplné obmedzenie prístupu k vzdelaniu by zrejme bolo v rozpore s Ústavou SR. Prístup k online výučbe by preto mal byť zachovaný aj pre netestovaných a neočkovaných žiakov.