Rozhodnutie môžu zmeniť kedykoľvek
Podniky môžu svoje rozhodnutie navyše hocikedy zmeniť. Keďže vyhlášky v tomto smere neuvádzajú žiadne časové obmedzenie, reštaurácia sa napríklad bude môcť rozhodnúť, že v čase obeda bude otvorená pre všetkých, no večer pustí už len zaočkovaných. Ďalším dôležitým ustanovením je, že každá prevádzka, ktorá sa skladá z viacerých častí, môže pre každú z týchto častí zvoliť iný režim. Tieto časti však musia byť od seba stavebne oddelené a musí byť zabezpečené to, aby sa ľudia z jednotlivých častí prevádzky medzi sebou nepremiešavali
Čo obsahujú nové vyhlášky ÚVZ SR:
- Podniky nemusia hlásiť na úrad, aký režim fungovania si vybrali, stačí, ak to budú mať viditeľne napísané priamo v prevádzke.
- Opatrenia a ich kontrola sa vzťahujú len na zákazníkov, teda nie na zamestnancov prevádzok - tí budú môcť byť aj nezaočkovaní.
- Ak má prevádzka viacero častí, ktoré sú navzájom stavebne oddelené, môže mať v jednotlivých častiach rôzny režim.
- Platí, že každá prevádzka môže zvolený režim ľubovoľne často meniť, vyhlášky nehovoria o tom, že by to nemohlo byť napríklad aj každú hodinu.
Robenie rozdielov medzi zákazníkmi a zamestnancami ma prekvapilo
Henrieta Hudečková, epidemiologička, členka konzília
- To, že nový režim v prevádzkach sa má týkať len zákazníkov, ale nie zamestnancov, ma prekvapilo. Osobne si myslím, že pracovníci v určitých profesiách, napríklad zdravotníci, učitelia, ale aj pracovníci pôšt, úradov práce či reštaurácií, ktorí prichádzajú do styku s veľkým množstvom ľudí, by sa mali chrániť očkovaním. Tým, že sú zaočkovaní, oni sami potom ďalej chránia nielen svojich blízkych, ale aj tých klientov, ktorých obsluhujú alebo s nimi prichádzajú do styku pri práci.