Jedna z najťažších prekážok v Európe, ktorá je ozdobou dostihov Veľká pardubická, prešla plánovanými úpravami.
Tie sa týkali hlavne zmiernením doskokovej hrany, aby bola bezpečnejšia. Modernizácia ale má zachovať náročnosť slávnej Taxisovej priekopy.
"Taxisova priekopa zmenila svoju vizuálnu podobu, na jej obtiažnosti sa ale takmer nič nemení," povedal riaditeľ dostihového spolku Jaroslav Müller.
"Úpravami by sme mali zabezpečiť vyššiu bezpečnosť pre účastníkov dostihov a eliminovať riziko fatálnych pádov koní. Dostihy prechádzajú rovnako ako iné športy neustálym vývojom, povinnosťou usporiadateľa je na tieto zmeny reagovať. Bezpečnosť koní a jazdcov je pre nás jasnou prioritou," dodal.
K zmenám došlo po minuloročnom 130. ročníku a smrteľnom zranení koňa Sottoventa. Preto vznikla expertná skupina, v ktorej boli okrem iného osemnásobný víťaz dostihov Josef Váňa, ktorý je v súčasnosti trénerom a predsedom Českej asociácie steeplechase (ČASCH), a džokeji Josef Bartoš, Martin Liška a Jaroslav Myška.
Pri úpravách bola zachovaná šírka priekopy päť metrov, ale uhol jeho klesania je oproti pôvodnému stavu miernejší, aby sa eliminovala doskoková hrana priekopy. Podložie z jemného piesku si vyžiadalo spevnenie podkladu pieskom, na ktorý bola položená zhutnená vrstva zeminy.
Najhlbšie miesto priekopy je pri hrane živého plota, ktorý je zostrihaný tak, aby bol na svojej zadnej stene vysoký 145 centimetrov. Šírka živého plotu zostala 150 centimetrov, a tak sa dĺžka celého skoku 6,5 metra nezmenila.
S úpravou ale nesúhlasili všetci. Proti sa vyslovili niektorí bývalí šampióni, napríklad štvornásobný víťaz Václav Chaloupka, i tréneri. "Sme presvedčení, že úpravy povedú k trvalému znehodnoteniu, k strate ohlasu, ktorý najlepšie a oprávnene vystihoval známy slogan - najťažšie dostihy na európskom kontinente," uviedli v aprílovom vyhlásení.
Prvýkrát si kone vyskúšajú novú podobu Taxisovej priekopy tento rok pri 131. ročníku Veľkej pardubickej, ktorá je na programe 10. októbra. Víťazstvo bude obhajovať Hegnus.