Nedostatočné financovanie modernizácie mostných objektov vedie k ďalšiemu zhoršovaniu ich stavu a dlhodobým uzáverám ciest. Mimoriadna situácia sa výrazne dotýka verejných, ale aj rodinných rozpočtov ľudí, ktorí žijú v danom regióne. Konštatuje to Vysoký kontrolný úrad (NKÚ) SR vo výsledkoch kontroly údržby a rekonštrukcie mostov na cestách druhej a tretej triedy, ktoré vlastnia samosprávne kraje. Tie sa podľa úradu nesprávali v súlade s princípmi dobrého hospodára.
Kontrolóri sa pozreli na to, ako osem samosprávnych krajov spravuje celkovo 5395 mostov. Ich hodnota bez pozemkov je bezmála 90 miliónov eur a tvorí významnú časť majetku VÚC. Skúmali nastavenie systému údržby a opráv a jeho účinnosť na technický stav za roky 2017 – 2019.
NKÚ podotkol, že z takmer 5400 mostov je až 1154 objektov v troch najhorších kategóriách a vyžadujú si okamžitú opravu. Krajské samosprávy, ktoré sú za stav mostov zodpovedné, zrekonštruujú v priebehu roka približne 22 z nich. Podľa zistení NKÚ na zabezpečenie cyklickej obnovy mostov je však pri priemernej životnosti mosta 100 rokov potrebné obnovovať každoročne 1 % všetkých mostov na cestách druhej a tretej triedy, teda minimálne 54 objektov ročne.
Z pohľadu kontrolórov je nevyhnutné prijať na národnej úrovni stratégiu, ktorá zadefinuje systém viaczdrojového financovania modernizácie cestnej infraštruktúry vrátane mostných objektov. Súčasný model totiž počíta len s vlastnými finančnými zdrojmi vyšších územných celkov (VÚC) či mimoriadnou podporou z európskych fondov. V blízkej budúcnosti podľa NKÚ hrozí kolaps na viacerých kľúčových cestných ťahoch nielen regionálneho, ale aj celoslovenského významu.