Podľa údajov z cestných databáz klesol za 16 rokov počet mostov v najlepšom stave takmer o polovicu, z 3498 na 1763, pričom počet mostov v najhorších stupňoch vzrástol dvojnásobne, zo 486 na 1154. Rozmiestnenie mostov na cestách druhej a tretej triedy je z pohľadu krajov nerovnomerné. Dve tretiny slovenských mostov vo vlastníctve krajov majú viac ako 50 rokov a takmer tretina viac ako 70 rokov.
Kontrolóri upozorňujú, že stav mostov na cestách druhej a tretej triedy sa dlhodobo zhoršuje, finančné aj ľudské kapacity na správu mostov sú nedostatočné. Samosprávne kraje v súčasnosti podľa NKÚ nedokážu zabezpečiť nevyhnutné odborné prehliadky, ktoré môžu vykonávať len certifikovaní odborníci. Kontrolou tiež bolo zistené, že výsledky prehliadok neboli evidované v informačnom systéme cestnej databanky, a tak dáta o stave mostov neboli vždy úplné a správne, čo ovplyvňovalo následné plánovanie a ich údržbu či rekonštrukciu.
Samosprávne kraje si na výkon správy a údržby komunikácií založili regionálne správy ciest ako samostatné subjekty, ktorých hlavná činnosť bola naviazaná na verejné rozpočty. Kraje však podľa NKÚ zanedbávali kontrolu týchto organizácií. Kontrolóri zdôraznili, že vlastníctvo znamená záväzok a povinnosť majetok zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať. „Za takmer dvadsať rokov vlastníctva regionálnych ciest sa ich vlastníci, samosprávne kraje, nesprávali v súlade s princípmi dobrého hospodára. Ak by doterajší pasívny prístup pokračoval a nebude z pozície štátu stanovený udržateľný model viaczdrojového financovania opravy cestnej infraštruktúry, počet mostov v rizikovom či kritickom stave sa bude len zvyšovať a v konečnom dôsledku na to budú doplácať len vodiči, ktorí musia uzavreté miesta obchádzať cez niekoľkokilometrové obchádzky,“ upozornil podpredseda NKÚ.
Prioritou väčšiny samosprávnych krajov sú podľa NKÚ len súvislé opravy ciest, ktoré sú pre verejnosť viditeľnejšie. Kontrolóri dodali, že okrem Žilinského kraja ostatné VÚC nemali účinný systém starostlivosti o mostné objekty, nemali v tejto agende stanovené merateľné ciele či finančné krytie.
Výsledky tejto kontroly zašle predseda NKÚ Karol Mitrík poslancom Národnej rady (NR) SR spolu s výsledkami kontroly stavu mostov na cestách prvej triedy, ktorá sa v súčasnosti realizuje. Jej závery budú sprístupnené v závere tohto roka.