Podľa viceprezidenta ITAS a Republikovej únie zamestnávateľov (RÚZ) SR Mária Lelovského by za oneskorené dodanie riešenia hrozili v "normálnom biznisovom svete" pokuty, vyvodenie zodpovednosti a záruka, že sa to už nebude opakovať. Vyzdvihol, že aplikácia mohla byť v prevádzke už pred polrokom, zamestnávateľské zväzy už totiž vláde ponúkali riešenie začiatkom roka.
"Detailnú špecifikáciu vrátane rozpočtu sme Ministerstvu financií (MF) SR predstavili 5. februára 2021, autori a dodávatelia aplikácie boli schopní nasadiť ju do celoplošnej prevádzky behom pár týždňov," podotkol Lelovský.
Išlo o dve verzie aplikácie - pre občanov na zobrazenie a pre prevádzky na kontrolu preukazov. Do ostrej prevádzky ju zamestnávatelia navrhovali nasadiť od 5. marca tohto roka. Aplikáciu bolo možné v prípade potreby aktualizovať, aby sa prispôsobila celoeurópskemu riešeniu, ktoré bolo nasadené v júni tohto roka. Lelovský priblížil, že získavanie údajov z databáz mala zabezpečiť spoločnosť Asseco a samotnú aplikáciu istá medzinárodná spoločnosť, ktorá dodáva riešenia aj pre Formulu či pre mesto Trnava.
Štát sa však rozhodol ísť vlastnou cestou a na vývoj aplikácie využiť vlastné vývojové kapacity. Lelovský však kritizuje fakt, že nové pravidlá, podľa ktorých majú obchodníci v niektorých prípadoch povinnosť kontrolovať COVID preukazy zákazníkov, platili od 16. augusta, pričom Slovensko IT sprístupnilo aplikáciu Over Pass až 20. augusta pre Androidy a pre operačný systém iOS až v pondelok 30. augusta o 3.00 h ráno.
ITAS kritizuje, že štát sprístupňuje dôležité nástroje na poslednú chvíľu, podobne to totiž bolo aj pri aplikácii Green Pass. Zamestnávatelia pritom už dlhodobo vyzdvihovali, že aplikácia na kontrolu, či je zákazník prevádzky očkovaný, otestovaný alebo po prekonaní ochorenia COVID-19, potrebná bude. Lelovský zdôraznil, že ak chce štát používať vlastné IT kapacity, musí to robiť zodpovedne. "Pamätám si tú pamätnú vetu z MF SR, že ak nespustíme tú aplikáciu, ktorú sme ponúkali v dohodnutom termíne a bude to komunikované verejnosti, tak nech nepočítame s odmenou," tlmočil Lelovský s tým, že pokuta mala byť v tom prípade vo výške realizácie.