Úrad verejného zdravotníctva, ktorý má vyhlášky týkajúce sa opatrení proti šíreniu COVID-19 na starosti hovorí, že epidemiológovia dĺžku karantény dôsledne prejednávajú. „Rokovania ešte nie sú ukončené, odborníci tému prehodnocujú z viacerých aspektov,“ povedala za ÚVZ Daša Račková. Práve vo štvrtok zasadalo odborné konzílium, ktoré má rozhodovať aj o návrhoch ministra školstva. Nový Čas sa spojil s jedným z členov - lekárom Jozefom Šuvadom.
Ten s niektorými požiadavkami zo strany ministra Gröhlinga nemá problém. Dokonca hovorí o všeobecnom skrátení karantény nielen pre školákov. „Na konzíliu sme dali odporúčanie ministerstvu zdravotníctva a ÚVZ, aby prehodnotili, prípadne skrátili karanténu na 10 dní. Taktisto sme navrhli skrátenie karantény v prípade testovania - pre tých, ktorí boli v kontakte s pozitívnym. Tu by som zatiaľ nehovoril, o koľkých dňoch diskutujeme, ale zo štúdií vyplývajúce poznatky nám to umožňujú,“ tvrdí Šuvada.
Príkladom je Nemecko
Dodáva, že zatiaľ by nechcel hovoriť o tom, po koľkých dňoch by mohla byť zrušená karanténa v prípade otestovania sa človeka po styku s pozitívnym. „Musíme naozaj veľmi zodpovedne na všetkých úrovniach diskutovať o tom, že práve vstupujeme do epidémie delta variantu, a tým ideme do veľkého rizika. Vidíme, že skrátenie na 5 dní napríklad v Nemecku, čo bola aj tamojšia predvolebná záležitosť pred zverejnením štúdií, spôsobilo to, že majú enormný nárast pozitivity v školách. Očakávame to aj my vzhľadom na to, že deti budú tými prenášačmi vírusu a pôjde to veľmi masívne,“ uzavrel Šuvada.
On sám však o akejsi individuálnej karanténe len pre pozitívnych - bez izolácie ich kontaktov - neuvažuje. „Na toto nie sú dáta v zmysle evidence-based a nepodporujeme to vzhľadom na to, že vstupujeme do epidémie a tento prístup nie je akceptovateľný pri začiatku epidémie,“ uzavrel Šuvada.
Som za voľnejší prístup
Zuzana Slivenská (31), právnička, mestská poslankyňa, Košice
- Myslím si, že by to malo byť voľnejšie, ak by dieťa malo negatívny výsledok testu. Nemám dobrú skúsenosť s dištančným vzdelávaním. Musela som chodiť do práce a moja 12-ročná dcéra bola ako samouk. Pre deti je oveľa lepšie byť v kontakte aj so spolužiakmi, aj priamo s učiteľom a byť v triede. Je naozaj ťažké učiť sa z domu, aj pre rodičov, a hlavne dohliadať na to, aby sa zúčastňovali na online vyučovaní, ako aj dodržiavali samoštúdium.