Môžu vyhrotené situácie v triedach prameniť aj z pálčivej témy očkovania? Vakcína je prístupná už pre deti od 12 rokov, uvažuje sa nad 8-ročnými... Môžu sa očkované a neočkované deti napríklad šikanovať?
Deti budú často pravdepodobne fungovať presne tak, ako to majú odpozorované z domu. Aké názory majú napočúvané, také budú prezentovať aj medzi rovesníkmi. Poznám aj rodiny, ktoré sú pre očkovanie rozdelené na dva tábory. Je veľmi ťažké zhodnúť sa a nájsť spoločnú reč, a to môže byť problém aj u detí. Ak im niekto doma povie, že nekamaráť sa s takým, ktorý je či nie je zaočkovaný, alebo udržuj si odstup, tak deti to potom určite budú prenášať aj do svojho prostredia. Čiže tak, ako sa šikanujú dospelí nezaočkovaní so zaočkovanými, tak sa môžu medzi sebou šikanovať aj deti. Uvidíme, aké to bude, pretože je to situácia, s ktorou budeme konfrontovaní prvýkrát. Myslím si, že hoci prvé týždne budú všelijaké, deti si to medzi sebou budú vedieť vyriešiť, a možno lepšie ako my dospelí. Dôležité je, aby mali takú triednu učiteľku, ktorá to bude vedieť zvládať a bude pomáhať deťom nájsť zhodu.
Lenže spoločnosť je príliš rozhádaná. Akým spôsobom vôbec hľadať spoločnú reč tam, kde nie je o to záujem?
Áno, očkovanie síce delí ľudí na dva tábory, no v konečnom dôsledku riešime všetci tú istú zodpovednosť. To znamená, ako byť zdravý a ako byť zodpovedný. Časť ľudí si svoje zdravie a zodpovednosť spája s vakcináciou a druhej časti ide v podstate o to isté – odmietajú sa dať zaočkovať, lebo v ich očiach je to hrozba a oni chcú byť voči sebe zodpovední a zostať zdraví. Veľmi ťažko tu robiť nejakého sudcu, pretože akonáhle pôjdeme do pozície sily alebo nútenia, človek sa začne automaticky brániť. To potom vyvoláva u oboch skupín ľudí reakcie, ktoré vidíme najmä na sociálnych sieťach. V reálnom živote to našťastie nie je až také vyhrotené, nevidíme ľudí, že by sa druhých napríklad na zastávke vypytovali, či sú zaočkovaní a následne sa hádali. Ľudia z oboch pomyselných táborov v skutočnom živote vedia spolu dobre vychádzať.
Môžu sa medzi sebou kvôli očkovaniu šikanovať učitelia, alebo dokonca môžu učitelia šikanovať žiakov a naopak?
Ako psychológ riešim rôzne problémy a viem, že máme aj školy, kde je medzi učiteľmi mobbing, teda šikana na pracovisku, a to aj pre oveľa menej rozporuplné témy, ako očkovanie. Ak sa takto k sebe správajú dospelí ľudia, tak mi povedzte, čo potom cítia v takejto škole žiaci? Preto je možné, že aj pre tému očkovanie môže pociťovať učiteľ od učiteľa, žiak od učiteľa, ale aj naopak učiteľ od žiaka nejaký tlak, či dokonca až šikanu. Preto je dôležitá spolupráca rodičov a vyučujúcich. Ak budú efektívne kooperovať, budú sa opierať o odborné informácie, podarí sa im vytvoriť bezpečné a podporné prostredie, kde pre šikanu nebude priestor.
Informácie sa na nás valia z každej strany, rôzne zdroje prinášajú rôzne, často pochybné správy. Dokonca aj odborníci vedú medzi sebou pomyselné vojny. Ako sa v tom vyznať?
Áno, to je veľký problém. Máme nedostatok pravdivých informácií a ak sa na problematike pandémie, liečby či očkovania nevedia zhodnúť ani autority, ako lekári či vedci, ako sa môže zhodnúť spoločnosť? Toto nás veľmi zneisťuje, pretože potom už naozaj nevieme, komu a čomu máme veriť. Nepomáhajú nám v tomto smere ani rozhádaní politici. Ak dospelí zostanú v neistote, tak deti sú potom v úplnej neistote. A z neistoty a nevedomosti pramenia mnohé konflikty.
Ako teda riešiť konflikty ohľadom očkovania či už medzi žiakmi, kolegami, kamarátmi, alebo v rodinách?
Základom je nenapádať sa ako osoby. Platí to pri každom konflikte. Ak chceme nájsť spoločnú reč, nemôžeme na seba útočiť a urážať sa, pretože potom z druhej strany automaticky príde protiútok a nič nevyriešime, naopak, situáciu vyhrotíme. Dôležité je baviť sa o predmete toho sporu. Prečo to daná osoba vidí takto, čo ju k tomu vedie, čoho sa obáva, prípadne sa opýtať, či môžeme urobiť niečo, aby sa to zmenilo a povedať aj svoj názor na daný problém. To nám pomôže k tomu, aby sme lepšie druhého pochopili a často prídeme na to, že nám ide o spoločnú vec. A to je predsa výborná pozícia, keď máme niečo spoločné, takže hľadajme to, čo nás spája a na tom sa dá dobre stavať riešenie.