To je len zlomok nových a ťažkých situácií, s ktorým sa naše ratolesti museli vyrovnať, a nie všetkým sa to podarilo. Nový školský rok prináša nové výzvy. Prenesie sa vojna medzi zaočkovanými a nezaočkovanými do školských lavíc? Ako krehkej detskej psychike pomôcť zvládnuť obavy z pandémie? Opýtali sme sa psychologičky Jany Porubcovej.
Zanechala pandémia na psychike detí stopy? Ako to celé zvládajú?
Epidémia koronavírusu a karanténne opatrenia zasiahli duševný stav všetkých ľudí bez rozdielu veku. Výnimkou nie sú ani deti. Vo všeobecnosti platí, že čím sú ľudia mladší, tým horšie zvládajú pandémiu. Najmä deti a študenti vykazujú vysokú hladinu úzkosti, depresie a stresu. Naopak starší ľudia majú množstvo rôznych preventívnych stratégií, ktoré dokážu v danej situácii efektívne využívať. Prežívanie pandémie je v rôznych vekových obdobiach dieťaťa špecifické. Ako bude dieťa zvládať súčasnú situáciu pandémie, závisí okrem podpory najbližších predovšetkým od veku a vývinovej úrovne, v ktorej sa nachádza. Z uvedeného teda vyplýva, že rôzne zvládajú covid, karanténu a izoláciu predškoláci, inak deti v mladšom školskom veku a úplne inak deti v období puberty a adolescenti.
Čo spôsobujú deťom obmedzenia a budú v školách konflikty pre očkovanie?