„Citroëny 2CV boli navrhované ešte pred 2. svetovou vojnou, no potom projekt skončil v stodole, aby sa k nemu nedostali okupanti. Po skončení vojny túto myšlienku oživili a od roku 1948 začali s výrobou,“ povedal František Macho z Citroënu. Tento model bol riešením na prepravu ľudí v povojnovom Francúzsku, aby sa nepresúvali len na koňoch a vozoch.
„Boli to lacné autá, nenáročné na opravy a s jednoduchým ovládaním. Požiadavka bola, aby to vedel šoférovať každý sedliak, previezol v ňom vrece zemiakov a košík s vajíčkami a prešiel krížom cez zorané pole,“ zakončil.
Jediná Dyane na Sovensku
Na Slovensku ide o jediný pojazdný kúsok typu Dyane. „Podvozok a motoricky je všetko rovnaké ako pri klasickom 2CV, líši sa len karosériou,“ uviedol Milan Lenárt z Košíc, ktorý ho vlastní 30 rokov. Kúpil ho v zlom stave. „Neoslovilo ma, no napokon som sa ho rozhodol kúpiť. Museli sme ho odtiahnuť, lebo bolo nepojazdné,“ povedal s tým, že ho z Viedne doviezol len na súčiastky.
- Rok výroby: 1970
- Motor: vzduchom chladený, 30 koní
- Objem: 600 m3
- Max. rýchlosť: 120 km/h
Najstarší kúsok akcie
Majiteľom tohto krásneho vozidla je Jozef Zetka z Dolného Kubína, no na zraz prišiel Vlado (36). Za hodinu prešiel tak 30 km, takže cesta do Modrého Kameňa zo severu Slovenska mu zabrala pomerne veľa času. „Áno, išiel som dlho, ale každú minútu som si poriadne užíval. IšlO ako švajčiarske hodinky...“ priznal Vlado, ktorý si pochvaľuje aj tichý zvuk motora.
- Rok výroby: 1954
- Motor: 17 koní
- Objem: 400 m3
- Max. rýchlosť: 60 km/h
Auto som dostal
Manželia z Košíc si ho doviezli z Francúzska pred 12 rokmi. Rekonštrukcia trvala rok. „Bolo v zlom stave. Dostal som ho do daru. Oprava vyšla toľko, akoby som si kúpil rovno zrekonštruované auto,“ objasnil Ladislav Holló (62). Za 10 rokov na ňom najazdili 50-tisíc km. Prešli celé Slovensko, dokonca boli aj dvakrát vo Francúzsku.S manželkou Katkou (61) sa aj obliekli ako z Funésových koméd ií. On bol žandár, onamníška.
- Rok výroby:1975
- Objem: 602 m3
- Motor: 29 koní
- Max. rýchlosť:115 km/h