Európsky rok železníc otvára priestor na diskusiu o výhodách a prínosoch železničnej dopravy, ako i o jej budúcnosti a o tom, ako európske vlaky pomôžu Európe v dosahovaní jej ambiciózneho cieľa – klimatickej neutrality do roku 2050. K Európskemu roku železníc je pripravených aj množstvo zaujímavých iniciatív.
Jednou z nich je aj špeciálny vlak Connecting Europe Express, ktorý upriami pozornosť na mnohé výhody železničnej osobnej a nákladnej dopravy. Tento expres vyštartuje už 2. septembra z portugalského Lisabonu a svoju cestu po Európe ukončí 7. októbra v Paríži. Prejde 26 členských štátov EÚ s viac ako 100 zastávkami, spolu pôjde o trasu dlhú približne 20-tisíc kilometrov cez 33 hraničných priechodov a do celého projektu sa zapojí až 40 rôznych partnerov.
Na Slovensku sa zastaví najprv 10. septembra v Bratislave (predpokladaný príchod o 12:55 hod. Múzeum dopravy – odchod 11. september o 7:30 hod. Hlavná stanica) a 19. septembra v Košiciach (predpokladaný príchod o 18:47 hod. – odchod o 20:25 hod.). Celú trasu tohto európskeho vlaku si môžete pozrieť na tomto odkaze.
V piatok 10. septembra 2021 o 13.45 hod. vás srdečne pozývame do Múzea dopravy v Bratislave (Šancová 6419/1A), kde slávnostne privítame špeciálny vlak Connecting Europe Express. Na tomto podujatí bude pre verejnosť k dispozícií aj informačný stánok Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Na Slovensku zároveň už premáva aj špeciálny rušeň Vectron 383 110, ktorý sa na počesť Európskeho roka železníc odel do nového šatu.
Tento najmodernejší rušeň z flotily Železničnej spoločnosti Slovensko je nasadený na vlaky RR 701 / RR 708 a IC 44 / IC 45. Tento špeciálny rušeň Vectron bude 10. septembra viesť aj vlak Connecting Europe Express na úseku Viedeň – Bratislava.
Niekoľko zaujímavostí o železniciach v EÚ:
· v Európskej únii pracuje v železničnom sektore 916 000 pracovníkov
· 21 % pracovníkov v železničnom sektore tvoria ženy
· železničná doprava je najbezpečnejším spôsobom pozemnej dopravy
· Európska únia je popretkávaná sieťou železničných tratí o celkovej dĺžke približne 201-tisíc kilometrov (ide len o železničné trate v prevádzke)
· v EÚ máme približne 9 100 kilometrov vysokorýchlostnej železničnej siete
· priemerná vzdialenosť medzi jednotlivými železničnými stanicami v EÚ je 6,9 kilometrov
· 75 % kilometrov je prejdených vlakmi poháňanými elektrickou energiou
· železničná doprava je udržateľná – tvorí len 0,4 % emisií skleníkových plynov z dopravy
Ak ste fanúšikom železníc a zaujímate sa o túto tému, svoje vedomosti si môžete otestovať aj v zábavnom kvíze o železniciach, ktorý nájdete tu. Viac informácií o európskych témach nájdete na www.europa.sk.