Nezodpovednosť niektorých fajčiarov však často pramení z ich neznalosti. Zahodením ohorku na zem totiž žiadny Cigaretovník nevyrastie! Ohorok patrí jedine do koša.
Cigaretový filter obsahuje plasty
Mnohí fajčiari odhadzujú cigaretové ohorky na zem v mylnej predstave, že sa rýchlo rozložia. Ohorok z cigarety obsahuje plasty a nepatrí na zem, ale do koša. Obsahuje acetát celulózy (bioplast vyrobený z drevnej buničiny), ktorý sa rozkladá až 15 rokov.
Čo robia Slováci s ohorkami?
Podľa výsledkov posledného prieskumu na Slovensku majú dospelí fajčiari veľmi skreslené predstavy o zložení ohorkov z cigariet. Viac ako 50 % z nich si myslí, že sú rýchlo biologicky rozložiteľné a každý piaty fajčiar priznal, že sa ich zbavuje odhodením na zem. Ohorky odhadzujú mimo popolníkov viac muži, mladí dospelí fajčiari a ľudia s nižším vzdelaním. A viac v mestách ako na dedinách. Iný prieskum v 11-tich krajinách ukázal, že každý ôsmy dospelý fajčiar nepovažuje odhodenie ohorku na zem za znečisťovanie a myslí si, že je to „normálny spôsob“ likvidácie tohto odpadu. Spomínaný prieskum dokonca potvrdil, že mnohí dospelí fajčiari sa mylne domnievajú, že ohorok je vyrobený z papiera (37 %), či dokonca z bavlny (38 %), alebo z niečoho „iného“.
Začnite od seba a pomôžte chrániť životné prostredie
Momentálne jediným správnym spôsobom nakladania s týmto odpadom je odhadzovanie ohorkov do zmiešaného komunálneho odpadu. Vo veľkých mestách tak končia v spaľovni, kde dokonca svojím zložením podporujú horenie.
1.Ak ste teda fajčiar, VŽDY odhadzujte ohorok do koša (komunálny odpad) alebo popolníka.
2. Majte dobrý vplyv na svoje okolie a upozorňujte ostatných, aby s ohorkom ako odpadom nakladali SPRÁVNYM spôsobom.
Kampaň Cigaretovník
Cieľom informačnej kampane Cigaretovník je motivovať dospelých fajčiarov k zmene správania a k správnemu nakladaniu s týmto odpadom. Jej myšlienkou je pripomenúť, že ohorok nepatrí na zem, pretože z neho žiadny Cigaretovník nevyrastie. Kampaň iniciuje Slovenské združenie pre značkové výrobky, ktoré zastrešuje najväčšie štyri tabakové spoločnosti na Slovensku. „Veríme, že sa nám podarilo vytvoriť nápaditú kampaň, ktorá zmení správanie spotrebiteľov smerom k ochrane životného prostredia. Pripájame sa k verejnému záujmu a chceme urobiť maximum, aby došlo k zníženiu tohto odpadu na Slovensku,“ povedal riaditeľ SZZV Ľubomír Tuchscher.
Viac informácií nájdete na www.cigaretovnik.sk alebo na Instagrame@cigaretovnik.