Zodpovednosť za tento problém si ako horúci zemiak počas minulého týždňa prehadzovali ministerstvo dopravy (MD) a ministerstvo financií (MF). Po medializácii sporu svoje spory čiastočne urovnali a v piatok bolo vyhlásené výberové konanie.
Predseda NDS Juraj Tlapa minulý týždeň vyhlásil, že keď sa tam bude jazdiť o päť rokov, „budeme radi“. Tento výrok spustil veľký mediálny tlak na obe kompetentné ministerstvá. Križovatka D1/D4 je najdôležitejšou tepnou nového bratislavského obchvatu D4/R7. Bez jej spustenia nebude možné využiť hlavnú úlohu obchvatu - odkloniť osobnú a tranzitnú nákladnú dopravu, prichádzajúcu v smere od Trnavy tak, aby mohla plynule diaľnicou pokračovať na Maďarsko, Rakúsko a Česko bez toho, aby prechádzala Bratislavou.
Podľa MF je za tento problém zodpovedné MD, ktoré neskoro požiadalo o uvoľnenie finančných prostriedkov, dokonca podalo jednu chybnú žiadosť. MF zároveň tvrdí, že verejné obstarávanie už mohol rezort dopravy vyhlásiť pred niekoľkými mesiacmi, keďže na jeho začatie nie je potrebný súhlas MF, ale zverejnenie štúdie uskutočniteľnosti, ktoré je v rukách NDS. Minister dopravy Andrej Doležal však tvrdí, že žiadosť posielal už v marci, MF mu však včas neodpovedalo.
Finančné prostriedky boli nakoniec definitívne uvoľnené až po rokovaní vlády v utorok, po veľkom mediálnom tlaku spustilo ministerstvo dopravy v piatok verejné obstarávanie. Podľa ministra Doležala však bude napriek tomu križovatka dokončená najskôr v roku 2024. Pripomína však, že rýchlosť dostavania je jedným z najdôležitejších kritérií súťaže. NDS odhadla cenu na viac ako 127 miliónov eur bez DPH.
Prečo vznikol problém?
Križovatka D1D4 mala byť pôvodne súčasťou PPP projektu na D4/R7. Pre nesúhlas bývalého starostu bratislavskej mestskej časti Vajnory Jána Mrvu s tým, aby nová D4 viedla ponad súčasnú D1, bola križovatka z projektu vyňatá a začala ju pripravovať zvlášť Národná diaľničná spoločnosť (NDS).
Technické riešenie, že D1-ka sa bude zdvíhať nad D4-ku, označil minister dopravy s odstupom času za nezmyselné. Ako informoval, Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) mal následne navyše výhrady, že ku križovatke nebola štúdia realizovateľnosti, čo znamenalo ďalšie zdržanie o niekoľko mesiacov. „Myslím si, že v takýchto prípadoch sa dalo postupovať inak, ale musíme rešpektovať zákon,“ povedal Doležal.
Celý zámer prepojenia padol
Ján Bazovský, dopravný analytik
- Nedokážem pochopiť, prečo k tejto situácii vôbec došlo. Veď pri PPP projektoch banky, ktoré stavby financujú, si dávajú veľký pozor na projekt aj z hľadiska jeho realizovateľnosti. Celý projekt tým nedáva zmysel, pretože úvaha o tom, že časť dopravy bude do Bratislavy prichádzať cez D4, nie je realizovaný a neplní účel, ktorý od neho štát očakával. Z pohľadu občanov je to nonsens.