Vyplýva to zo štúdie Technickej univerzity Viedeň, v ktorej vedci skúmali emisie motorov poháňaných kombináciou etanol-diesel označovanou ako ED95. Zo štúdie vyplynula nielen lepšia bilancia oxidu uhličitého (CO2), ale aj nižšie emisie pevných častíc a sadzí.
Vedci z Inštitútu pre automobilové pohony a techniku, zastrešeného univerzitou, pre svoje pokusy použili ED95 zo Švédska. Toto palivo pozostáva z etanolu z rastlinných surovín, ku ktorému sú primiešané dodatočné látky na zlepšenie zapaľovania a mazania. Použitie ED95 skúmali na testovacích linkách pre motory osobných vozidiel.
"Naše výsledky jasne ukázali, že etanol-diesel možno úspešne použiť ako náhradné palivo pre upravený dieselový motor a tento koncept prinesie životnému prostrediu podstatné výhody," cituje agentúra APA riaditeľa inštitútu Bernharda Geringera. Keďže pri spaľovaní vzniká len toľko CO2, koľko predtým prijali rastliny, podľa vedcov sa emisie CO2 znížili zhruba o 90 % v porovnaní s bežným fosílnym dieselom.
Okrem toho sa prejavili aj veľké výhody v súvislosti s emisiami pevných častíc. Pri použití E95 boli emisie prakticky nulové. Keďže v bežnom dieselovom motore existuje súvislosť medzi emisiami pevných častíc a oxidov dusíka, pri dôkladnom nastavení motora tak vzniká šanca aj na zníženie emisií oxidov dusíka.
Vedci však upozorňujú na to, že pre použitie ED95 sú nevyhnutné rozsiahle zmeny v nastavení motorov, preto nie je možné používať ED95 a bežný diesel naraz. V oblastiach týkajúcich sa, napríklad stavebných strojov alebo traktorov, ako aj v nákladnej cestnej doprave, kde elektrická mobilita naráža na svoje hranice, môže byť etanol-diesel dobrou alternatívou pre zlepšenie emisií. Vedci však zdôrazňujú, že úplný prechod všetkých dieselových vozidiel na nový typ paliva nie je možný, keďže plochy pre pestovanie potrebných rastlín, nie sú ani zďaleka dostatočné.