O tom, že ide o unikátnu vec, svedčí počet uchádzačov. Vyberali totiž z vyše 8 000 prihlášok učiteľov zo 121 krajín sveta! Obľúbená učiteľka vysvetľuje, že základom úspechu pedagóga je ľudskosť, spravodlivosť a autentickosť. Mrzí ju však, že obraz učiteľa je v spoločnosti, a najmä na Slovensku, veľmi skreslený.
K tomu, aby mohla byť nominovaná na celosvetové ocenenie, musela Iveta Barková (51) zaslať obšírnu prihlášku s jedenástimi témami v angličtine, dva odporúčacie listy a dve videá s nahrávkami hodín. „Na základe prihlášok a osobných pohovorov vybrala porota, ktorú tvoria odborníci na vzdelávanie z celého sveta, 50 finalistov. Vyberali z vyše 8 000 prihlášok učiteľov zo 121 krajín sveta,“ opisuje ťažkú konkurenciu úspešná učiteľka. Keď sa dozvedela, že ju vybrali, zažila neopakovateľné pocity.
Umocnené boli ešte tým, že bola prvou učiteľkou zo Slovenska, ktorej sa dostalo tak významnej pocty. „Vnímam to symbolicky aj ako ocenenie všetkých tých učiteľov na Slovensku, ktorí minulý školský rok robili všetko pre to, aby deti dostávali kvalitné vzdelanie aj v neštandardných podmienkach. Asi ten môj príbeh učiteľky musel zaujať, keď si ma všimli medzi toľkými nominovanými,“ hovorí ocenená pedagogička.
Odbornú porotu pri výbere najlepších učiteľov sveta tvoria uznávaní odborníci vo vzdelávaní, novinári, vedci, riaditelia technologických firiem či štátni úradníci. „Ocenenie odovzdáva Varkey Foundation a jej hlavným mottom je to, že každé dieťa, nech žije kdekoľvek, si zaslúži dobrých učiteľov,“ vysvetľuje Barková. Školstvo musíme zmodernizovaťHoci sa z úspechu veľmi teší, učiteľská profesia na Slovensku podľa nej nie je dostatočne ocenená. Myslí si, že obraz učiteľa v spoločnosti je príliš zjednodušený a skreslený. Jeden zlý príklad podľa nej vždy prehluší oveľa viac pozitívnych skúseností.
„Zmysel takýchto ocenení vidím práve v tom – ukážme Slovensku, koľko je tu vynikajúcich učiteľov, inšpiratívnych škôl, krásnych projektov, ktoré sa dajú použiť aj v iných školách,“ vyzýva Barková a dodáva, že nemôžeme deti pripravovať na budúcnosť prostriedkami a metódami, ktoré fungovali pred 40 rokmi. Aby sa však v školstve začali využívať aj modernejšie metódy, musí byť práca pedagóga podľa nej lepšie finančne ohodnotená. A aké vlastnosti by podľa ocenej učiteľky mal mať dobrý pedagóg?
„Každý učiteľ by mal myslieť na to, že ovplyvní svojím správaním, svojou prácou, názormi, postojmi budúcnosť detí, ktoré učí. V dobrom či zlom. Pre mňa je preto najdôležitejšou vlastnosťou učiteľa ľudskosť a z nej vyplývajúca spravodlivosť a autentickosť,“ uzatvára úspešná učiteľka.
The Global teacher prize
- Je súčasťou dlhodobého záväzku Varkey Foundation zlepšiť postavenie učiteľov.
- Ide o celosvetové ocenenie, ktoré vychádza z presvedčenia, že nedostatočné vzdelanie je dôležitý faktor v pozadí spoločenských, politických, ekonomických a zdravotných problémov.
- Odbornú porotu tvoria uznávaní odborníci vo vzdelávaní, novinári, vedci, riaditelia technologických firiem či štátni úradníci.
- Hodnotia sa najmä profesijné zručnosti, využívanie inovatívnych metód v učiteľskej práci, konkrétne dôkazy o vplyve ich práce na život dieťaťa, komunity, spoločnosti, či odovzdávania svojich skúseností ďalším učiteľom.