Pre TASR to uviedol prezident Slovenskej asociácie cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) Roman Berkes. "Dopravcovia, ako aj poskytovatelia ubytovacích kapacít reagovali promptne na vzniknuté situácie a prijatými opatreniami zvyšovali bezpečnosť svojich klientov. Cestovné kancelárie kládli dôraz na bezpečnosť a rešpektovali odporúčania konzília odborníkov," skonštatoval Berkes.
Zároveň priblížil, že v čase platnosti cestovného semaforu upriamili cestovky pozornosť na bezpečnejšie, zelenou farbou označené destinácie a prísnejšie monitorovali situáciu v červených, prípadne čiernych krajinách.
"Na druhej strane máme trochu ťažké srdce na prísnejšie, ale hlavne častejšie obmedzujúce opatrenia vrcholiace až zákazom cestovania s cieľom rekreácie, čo prakticky úplne znemožnilo podnikanie cestovným kanceláriám pred začiatkom letnej sezóny a dostalo nás do konkurenčnej nevýhody so zahraničnými cestovnými kanceláriami v okolitých štátoch," zdôraznil Berkes.
Súčasne dodal, že cestovné kancelárie v rámci cestovného ruchu patria k jedným z najdotknutejších a situácia je pre mnohé z nich komplikovaná. Následkom otvorenia schémy pomoci cestovnému ruchu z dielne Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR však podľa jeho slov vznikla možnosť čerpania dotácií na pokrytie časti prevádzkových nákladov, čo významne pomohlo tento segment zastabilizovať. Podotkol však, že stále sú cestovky, ktoré na túto pomoc ešte len čakajú, a je potrebné možnosť čerpania prostriedkov rozšíriť aj na ďalšie mesiace.
Poukázal tiež na to, že komplikovanú situáciu cestovným kanceláriám, ktoré nemohli poskytnúť zájazdy z pandemických dôvodov, pomáha riešiť aj schéma pôžičiek pre cestovné kancelárie na vrátenie záloh klientov, ktoré uviazli v zahraničí u dodávateľov služieb.