Dopravnému podniku mesta Košice (DPMK) počas utorka vypadlo až 152 spojov počas jedného dňa. Problémom sú technické problémy autobusov, ktoré opravári nestíhajú včas riešiť, ako aj výpadok vodičov. Dopraváci tak museli pristúpiť k dočasnému zrušeniu vybraných 116 spojov na 8 linkách.
Podľa informačného kanálu DPMK bolo počas utorka zrušených až 152 spojov. Na zlú situáciu v podniku poukázala aj dozorná rada DPMK v úvode septembra, podľa ktorej je pre poruchy a nevyhnutné servisné úkony odstavená až štvrtina autobusového vozového parku, čo predstavuje do 50 autobusov denne. Uvádzajú, že podnik síce eviduje podnety a sťažnosti zo strany cestujúcich a vynakladajú maximálne úsilie na zabezpečenie dopravy, no nie všetky vozidlá vykazujúce poruchu vedia byť hneď nahradené.
Správa dozornej rady naznačuje, že za súčasnými problémami stoji aj nevhodné nastavenie plánu nákupu vozidiel v minulosti. „Momentálne je situácia tak zlá, že niektoré spoje nie sú vypravované vôbec. Meškanie mnohých spojov pre zdržanie v zápchach však nemôžeme ovplyvniť a náš dopravný dispečing musí často doslovne 'čarovať',” píše dozorná rada. DPMK očakáva zlepšenie situácie až koncom novembra, kedy má prísť do Košíc 15 autobusov štandardnej 12-metrovej dĺžky.
Ďalšie nové kusy, 21 veľkokapacitné kĺbové autobusy, očakávajú v podniku začiatkom budúceho roka. Dovtedy ale musia obyvatelia Košíc vydržať prepravné obmedzenia. Ako na situáciu zareagovala hovorkyňa DPMK Vladimíra Petrušová, z dôvodu zvyšujúceho sa počtu práceneschopných vodičov a porúch vozidiel DPMK nebude vypravovať vybrané spoje niekoľkých autobusových liniek. Toto opatrenie platí do odvolania. Podľa informácií hovorkyne tak pôjde denne o 116 spojov na 8 linkách. Aktuálne evidujú celkovo 21 práceneschopných vodičov z celkového počtu 397.
Opravári DPMK už nestíhajú
Michal Leško, vedúci strediska údržby autobusov, trolejbusov a technologických vozidiel DPMK, uviedol, že v ich depe majú 44 odstavených autobusov. „Z toho 7 vozov má vypísané protokoly na vyradenie a zošrotovanie. Medzi najčastejšie poruchy autobusov patrí elektrika, chladiaca súprava, klimatizácia, mechanizmy dverí, brzdy, či prehrievanie motora počas leta. Pre menšie poruchy neodťahujeme autobusy do depa, ale urobia sa ihneď po skončení služby,” uviedol Leško. Podľa jeho slov za súčasnú situáciu, kedy musí DPMK redukovať počty spojov, môže zastaralý vozový park.