Výsledkom je postupná degradácia železničnej infraštruktúry. Ministerstvo dopravy a výstavby (MDV) SR chce túto situáciu riešiť a verí, že štát začne viac investovať do železníc. Rezort dopravy tak reagoval na správu Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) SR o stave železníc.
MDV priblížilo, že stav infraštruktúry ilustrujú aktuálne údaje ŽSR, podľa ktorých je 203 prechodných traťových obmedzení rýchlosti v celkovej dĺžke 97.672 metrov. "Už ani tie koľaje neudržiavame tak, ako by sme mali, a tak degradujú rýchlejšie," skonštatoval v stredu (29. 9.) v livestreame na sociálnej sieti minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina).
Generálny riaditeľ ŽSR Miloslav Havrila poznamenal, že "kým v Českej republike je nízke plnenie grafikonu zapríčinené veľkým rozsahom výluk v dôsledku investičnej a opravnej činnosti a ďalšieho výrazného dofinancovania Správy dráhy v tomto roku, na Slovensku je to z dôvodu veľkého rozsahu dopravných obmedzení a počtu porúch zariadení infraštruktúry".
ŽSR podľa ich riaditeľa vždy postupujú v zmysle predpisových ustanovení tak, aby nedošlo k ohrozeniu bezpečnosti železničnej prevádzky. Nedostatočné finančné zdroje, nielen na plánovanú údržbu, ale v súčasnosti už aj na odstraňovanie problémov a porúch na jednotlivých zariadeniach železničnej infraštruktúry, však podľa Havrilu smerujú k výraznému nárastu počtu a dĺžky prevádzkových obmedzení traťovej rýchlosti (POTR), a tým aj k podstatnému ovplyvneniu plynulosti železničnej dopravy.
"To sa prejavuje aj najnižším plnením grafikonu vlakovej dopravy za posledné roky. Neprijatím systémových opatrení a nestanovením investičných priorít sa rozsah prevádzkových obmedzení bude aj naďalej zvyšovať, čo prispeje k možnosti vylúčenia zariadení aj hlavných koľají z prevádzky," dodal Havrila.