Vo svojej flotile má 14 vrtuľníkov a jedno lietadlo. Ročne urobí desiatky letov k zraneným cudzincom, no nie za všetky dostane od poisťovní zaplatené. Prečo?
Cena vrtuľníkov sa pohybuje v miliónoch eur a ich prevádzka je ozaj nákladná. Okrem vysoko odbornej posádky treba, aby každý stroj mal platné všetky kontroly a prehliadky, čo je rovnako nákladné. To všetko popradská služba financuje aj vďaka uhradeným zásahom zdravotnými poisťovňami. Lenže nie za všetky vzlety napokon dostanú zaplatené.
„Problém s uhrádzaním zásahov za záchranu ambulanciou vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby pretrvával a pretrváva aj naďalej. Občan z krajiny EÚ má v prípade poskytnutia neodkladnej zdravotnej starostlivosti právo na zdravotnú starostlivosť v rozsahu, ako má občan SR, pričom by sa pri poskytnutí zdravotnej starostlivosti mal preukázať platným preukazom EÚ poistenia alebo náhradným certifikátom. V mnohých prípadoch ich však nami zachraňovaní pacienti nemajú pri sebe,“ prezradila Zuzana Hopjaková, hovorkyňa ATE – AIR TRANSPORT EUROPE.
Napriek tomu posádky poskytnú všetkým pacientom ošetrenie aj v extrémne náročných podmienkach. „Naše posádky im poskytnú ošetrenie a transport, ale na úhradu nášho zásahu potrebujeme kópiu ich preukazu poistenia EÚ. Ak ju nemáme, poisťovňa nám daný zásah nezaplatí. Získať ho dodatočne je veľmi zložité. Čo sa týka občana pochádzajúceho z krajín mimo EÚ, mal by mať komerčné poistenie, ktoré zahŕňa aj zásah ambulanciou VZZS. Často ho však zachraňovaní pacienti uzatvorené nemajú. Vymáhať úhradu za poskytnutie zdravotnej starostlivosti od pacienta, ktorý už odcestoval domov, je takmer nemožné. A tak mnohé naše záchranné zásahy ostanú neuhradené. Najväčší počet neuhradených zásahov je u pacientov z Ukrajiny,“ uzavrela s tým, že neuhradené zásahy generujú ročne stratu desiatok tisíc eur.