Klasik s kriedou a tabuľou
Študenti na tento štýl vyučovania podľa jeho vlastných slov reagujú pozitívne. „Dokonca ma aj niekedy pozdravia na chodbe. Je dobré, že sa smejú, aspoň viem, že je to aspoň trošku vtipné. Moje vtipy sú však skôr uvoľnením počas prednášky. Nikto sa totiž nedokáže sústrediť 90 minút nonstop,“ vysvetľuje docent Kubáček. Pri svojich prednáškach stavia na osvedčenú klasiku - kriedu a tabuľu. Covid ho však naučil čiastočne využívať aj moderné technológie.
„Také základy, ako zapnúť počítač, už viem,“ opisuje svoje technické zručnosti. Vysvetľuje, že jeho špecializáciou je najmä matematická analýza, teda skúmanie toho, ako rýchlo sa bude meniť jedna veličina v závislosti od druhej. S tým súvisia pojmy ako diferenciácia, integrácia, derivácia a podobne. Okrem toho pripravuje aj budúcich učiteľov v poslednom ročníku, s ktorými preberá históriu matematiky.
Matematika musí učiť myslieť
K vyučovaniu matematiky na stredných a základných školách má docent Kubáček, pochopiteľne, svoje výhrady. „Neexistuje jedno vyučovanie matematiky. Každý učí iným spôsobom. Učitelia by sa mali zamyslieť nad tým, na čo sa zameriava ich pozornosť,“ vysvetľuje matematik. Podľa neho by si mali premyslieť, či je ich hlavnou úlohou pripraviť zopár žiakov na technicky zameranú vysokú školu, alebo snažiť sa všetkých žiakov dostať na podobnú, i keď nižšiu úroveň.
„Klasická výhovorka je: všetci sa musia učiť matematiku, lebo matematika učí myslieť. Nie vždy to tak však je. Často vyskytujúci sa spôsob učenia matematiky je, že učíme množstvo konkrétnych výpočtových postupov. Väčšina ľudí však takéto postupy v živote riešiť nebude. Keď sa nevenoval primeraný čas tomu, prečo sa tá úloha rieši takto a takto, nie je to matematika, ktorá učí myslieť. To by v nich totiž ostalo, aj keby už tie postupy v živote nepoužili,“ vysvetľuje svoj postoj docent Kubáček.
Autorom myšlienky YouTube kanálu na Fakulte matematiky, fyziky a informatiky je bývalý študent docenta Kubáčka Stanislav Griguš (32), ktorý pochádza z Kežmarku. „V zahraničí boli univerzitné YouTube kanály už vo veľkom rozbehnuté. Matfyzácky YouTube kanál funguje už 7 rokov. Aktuálne so sledovanosťou 200 000 pozretí mesačne je najväčší a najsledovanejší univerzitný kanál vrámci Slovenska a Česka,“ hovorí matematický nadšenec.