Slovenská spoločnosť Duslo, ktorá je najväčším výrobcom tohto produktu, si nateraz svoje zmluvné záväzky voči odberateľom plní, no nových zákazníkov v súčasnosti odmieta. Povedal to na utorkovej tlačovej konferencii generálny riaditeľ spoločnosti Petr Bláha. Odberateľmi sú najmä zahraničné spoločnosti.
Podľa Bláhu sa veľká časť domácich firiem v minulosti spoľahla na dodávky z Poľska, tamojší výrobca však výrobu pre vysoké ceny suroviny prerušil. Duslo v súčasnosti obmedzilo výrobu na technologické minimum.
„Keď tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, tak veľmi pravdepodobne budú odstavené,“ povedal šéf spoločnosti. Upozornil, že nejde iba o osobné autá, ale aj o nákladné vozidlá či autobusy.
Nadväzností na obmedzenie výroby v chemičkách je podľa Bláhu viacero. Chýbať môžu niektoré produkty využívané v zdravotníctve, pokiaľ nebudú na trhu hnojivá, čaká nás pokles úrody, rast cien poľnohospodárskych produktov a potravín. „Ocitáme sa tak na prahu brutálnej inflácie, ktorú tu v súčasnosti nik nepamätá,“ myslí si Bláha.