Tomáš sa do chemického závodu vrátil robiť už tretíkrát. „Som chemik. Odišiel som za vidinou lepšej práce a peňazí do zahraničia. Vždy som sa však vrátil. Už tri razy. Mám dve deti, majú 19 a 10 rokov a nebojím sa o svoju robotu. Pracujem ako velinár a prakticky mám na starosti práve výrobu AdBlue. Ľudia podľa mňa strach nepociťujú, odrobil som tu 11 rokov, tak ich trochu poznám,“ je presvedčený Tomáš. Podobne to vidí aj Hipp. „Určite sa to ustojí a verím aj v pomoc, ak bude treba. Osobne som presvedčený, že by takú firmu nenechali padnúť. Stáli odberatelia majú AdBlue zabezpečený,“ tvrdí Hipp, ktorý v závode robí už 25 rokov.
Bude dostatok AdBlue do naftových motorov?
Duslo Šaľa, ktoré je najväčším výrobcom AdBlue, si zatiaľ zmluvné záväzky voči odberateľom plní, no nových zákazníkov odmieta. Povedal to generálny riaditeľ spoločnosti Petr Bláha. Odberateľmi sú najmä zahraničné spoločnosti. Podľa Bláhu sa veľká časť domácich fi riem v minulosti spoľahla na dodávky z Poľska, tamojší výrobca však výrobu pre vysoké ceny suroviny prerušil. Duslo v súčasnosti obmedzilo výrobu na technologické minimum.
Podľa Bláhu je v hre aj jej úplné prerušenie dovtedy, kým nebudú ceny priaznivejšie. „Keď tieto roztoky na trhu nebudú, znamená to, že všetky motory kategórie od Euro 5 vyššie, ktoré musia AdBlue kupovať, budú pravdepodobne odstavené,“ vyhlásil šéf spoločnosti. Upozornil, že nejde iba o osobné autá, ale aj o nákladné vozidlá či autobusy. Nadväzností na obmedzenie výroby v chemičkách je podľa Bláhu viacero.
„Chýbať môžu niektoré produkty, využívané v zdravotníctve. Pokiaľ nebudú na trhu hnojivá, čaká nás pokles úrody, rast cien poľnohospodárskych produktov a potravín. Ocitáme sa tak na prahu brutálnej inflácie, ktorú tu v súčasnosti nik nepamätá,“ myslí si Bláha. Dopravný analytik Jozef Drahovský je presvedčený, že nedostatok AdBlue na trhu nakoniec nebude, aj keby sa výroba v Šali obmedzila. „Myslím si, že ak aj Duslo obmedzí výrobu, tak v Európskej únii je dostatok iných produktov, ktoré zaplnia medzeru na trhoch. Má taký široký trh, že v rámci EÚ sa to veľmi rýchlo popresúva. Samozrejme, za iných cenových podmienok,“ myslí si Drahovský.