Automobilky sú závislé od dodávok mikročipov, ktoré sa masovo vyrábajú v Ázii. Napríklad produkcia taiwanskej fabriky TSMC, ktorá distribuovala desaťtisíce polovodičov denne, klesla z dôvodov pandémie takmer o 40 percent. Linky preto z troj- či štvorzmennej prevádzky prepli na úsporný mód a neraz fungujú na dve zmeny. Pritom záujem o nové autá neklesá, no ak zákazníci chcú auto podľa vlastných predstáv, musia sa obrniť trpezlivosťou. V lepšom prípade sa čaká pol roka, v horšom aj štyri. Navyše ceny áut strmo stúpajú. Medziročne išli niektoré modely hore o 7 až 13 percent.
Ponuka modelov značiek dostupných na slovenskom trhu je ozaj široká, avšak skladové zásoby vôbec nie sú také, aké bývali. Pred pandémiou mali dílerstvá plné dvory vozidiel v rôznych stupňoch výbavy a takmer vo všetkých dostupných farbách. Stačilo si iba vybrať a v ideálnom prípade ste odišli s novým autom na prevozných značkách. Dnes taký luxus vymizol. Mazda, Audi, BMW či Škoda alebo Hyundai majú v ponuke oveľa menej skladových áut. Záujem o autá síce je, lenže značkám medziročne klesli predaje o 23,1 percenta na 718 598 áut. Dôvod? Výrobcovia sú závislí od dodávok mikročipov, ktoré sú mozgom auta. Bez nich by v ňom nič nefungovalo. Od množstva polovodičov napokon závisí aj stupeň výbavy, preto je častým javom, že sú ako-tak dostupné autá v základnej verzii. Lenže aj tie sú drahšie o niekoľko percent, než boli pred rokom.
Bez prístrojovej dosky
Situáciu a ceny markantne ovplyvňuje aj zvyšovanie cien ocele, granulátov na výrobu plastových dielov a najmä enormný nárast cien energií. Automobilky navyše musia riešiť aj výpadky pracovníkov, ktorí sa nakazia COVID-19. Každý z týchto faktorov znamená zvýšenie vstupných nákladov, preto sú nové autá drahšie, výroba stagnuje a v súčasnosti je bežné, že kusy z linky rovno odstavujú na parkoviskách pri halách, aby do nich neskôr namontovali riadiace jednotky. Zvonku teda pôsobia dokončeno, vnútri nemajú prístrojovú dosku a v interiéri tak trčia splete káblov, čakajúcich na niekoľkomilimetrové kremíkové štvorčeky, ktoré ich prebudia k životu. „Výpadky vo výrobe sa, prirodzene, týkajú aj nášho trhu. Čakacie lehoty sa predlžujú. Aké sú, závisí od značky, prípadne konkrétneho modelu značky,“ objasnil Ján Pribula zo Zväzu automobilového priemyslu SR.
Dlhé čakačky
Tento stav potvrdzujú čakacie lehoty na nové autá, nakonfigurované podľa predstáv zákazníka. Pri mnohých populárnych modeloch sa čoraz častejšie stáva, že klient na vozidlo čaká niekoľko mesiacov, niekedy si dokonca zákazník auto prevezme aj po vyše roku od prvej návštevy showroomu. V Ázii pre zavedenie prísnych reštrikcií z dôvodu pandémie totiž nemá kto súčiastky vyrábať. Robotníci sedia doma. Následkom toho v Európe odstavujú linky a nedostatok a zdražovanie súčiastok zapríčinili, že napríklad na novú Škodu Octavia sa čaká vyše 8 mesiacov. Automobilka oddnes obmedzuje výrobu pričom prioritou bude dokončovanie vozidiel, ktorým kvôli nedostatku čipov chýbajú niektoré súčiastky.
Momentálne má česká automobilka 30- až 50- -tisíc skladových nedokončených vozidiel. Podobný problém pocítili aj v bratislavskej fabrike Volkswagen, kde koncom augusta na týždeň kompletne odstavili výrobu a desiatky nedokončených luxusných SUV Touareg deponovali v areáli. „V závislosti od dostupnosti dielov je čiastočne dotknutá výroba SUV vozidiel. Produkcia v segmente malých mestských vozidiel v tejto chvíli beží podľa výrobného plánu,“ uviedla na začiatku októbra hovorkyňa VW Lucia Kovarovič Makayová.