Riešením sú vlastné továrne
Na výrobu jedného auta potrebujete aj vyše 1 500 čipov. Momentálne je pre globálny automobilový trh najväčším dodávateľom taiwanská spoločnosť TSMC, ktorú pandémia výrazne zasiahla. Aj preto už niektorí svetoví výrobcovia oznámili investície do vlastných tovární na výrobu polovodičov. Ale linka na tento typ produktu stojí niekoľko miliárd eur. Pokiaľ by v EÚ postavili jednu megatováreň, mohol by štát, v ktorom by stála, čeliť problémom s emisnými kvótami či extrémnou spotrebou elektriny. Chladenie výrobných liniek, ktoré obsluhujú takmer výhradne roboty, by potom pokojne stálo tisícky eur denne
Mikročipy tvoria mozog elektroniky
Na výrobných linkách produkujú súčiastky s veľkosťou 5 nm, kde je na jednom čipe s veľkosťou približne 1 cm2 integrovaných okolo 10 miliárd tranzistorov. Vďaka týmto čipom prebiehajú v zlomkoch sekundy milióny výpočtových operácií a moderné autá majú preto množstvo asistenčných systémov, ktoré v milisekundách korigujú jazdné vlastnosti. Jednoduché čipy, ako napr. osembitové mikrokontroléry, riadia prenos signálu z ovládacích tlačidiel po dát o v e j zbernici auta. Komplikovanejšie, 32-bitové mikrokontroléry, nájdeme napríklad v riadiacej jednotke či v ABS a sú viditeľne väčšie. Sú tiež drahšie a náročnejšie na výrobu.
Dostatok čipov najskôr v roku 2022
analytici, Národná Banka Slovenska
- Nedostatok čipov tento rok ešte pravdepodobne nezmizne. V roku 2021 nedostatok zapríčinilo aj mimoriadne sucho na Taiwane, kde sídli jeden z najväčších producentov. Nedostatok vody priniesol obmedzenia jej spotreby, pričom výroba čipov je na vodu veľmi náročná. Realistickou vyhliadkou je, že by sa situácia mohla vrátiť do normálu v druhej polovici budúceho roka.